Japonská automobilka Toyota Motor Corporation v loňském roce uhájila postavení největšího světového prodejce automobilů. Prodej jí stoupl o tři procenta na 10,231 milionu vozidel a firma třetí rok v řadě překonala konkurenční výrobce Volkswagen a General Motors. Automobilka ale zároveň ve středu nezvykle varovala, že letos očekává pokles prodeje. Volkswagen by ji tak podle pozorovatelů mohl z pozice největšího světového prodejce aut sesadit.

Toyota očekává, že v letošním roce prodá 10,15 milionu vozů. Odhad zahrnuje i vozy sesterských firem Daihatsu Motor a Hino Motors. Meziročně by se tak celkový odbyt japonského koncernu snížil o procento.

Podle mluvčí Toyoty, kterou citovala agentura Reuters, firma meziroční pokles prodeje předpovídala naposledy v roce 2000. Výjimkou byla pololetní revize v roce 2011, kdy byla kvůli přírodním katastrofám dočasně přerušena výroba. V době finanční krize Toyota nezveřejnila úvodní prognózu prodeje pro rok 2009.

Toyota vystřídala GM v čele světového prodeje automobilů v roce 2008. V roce 2011 však GM získala prvenství zpět kvůli problémům japonské společnosti v důsledku ničivého zemětřesení v Japonsku a masivního stahování vozů do servisů. Jednu dobu předstihla Toyotu v prodeji i skupina Volkswagen.

Stejně jako Toyota prodal i tento německý koncern loni vůbec poprvé více než deset milionů vozů. V tomto roce by Volkswagen podle některých pozorovatelů mohl mít šanci Toyotu v prodeji předstihnout. Americká automobilka General Motors Co. loni hranice deseti milionů prodaných osobních a nákladních aut nedosáhla. I tak jí ale prodej za uplynulý rok meziročně stoupl na rekordních 9,92 milionu vozidel.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru