Na železniční trať v České republice ve čtvrtek poprvé vyjel osobní vlak tažený lokomotivou na zemní plyn (CNG). Ověřovací provoz lokomotivy řady 714 CNG dnes zahájili zástupci Českých drah (ČD) a společnosti Vítkovice Doprava ze strojírenské skupiny Vítkovice Machinery Group (VMG). Ta spolu s Výzkumným ústavem železničním stroj vyvinula.

Patnáct metrů dlouhá a čtyři metry vysoká lokomotiva patří k nejvýkonnějším svého druhu v Evropě. "Vznikla přestavbou z dieselové lokomotivy řady 714 poskytnuté Českými drahami. Lokomotiva s označením 714.801 nyní potáhne osobní vozy ČD, a to na třech pravidelných spojích denně," uvedla mluvčí skupiny VMG Eva Kijonková.

Lokomotiva je schopna na jedno naplnění urazit až 1500 kilometrů. Záleží ovšem na profilu trati a hmotnosti samotného vlaku. "Ten bude mít na trati mezi Opavou a Hlučínem převážně čtyři vagony. V mezičasech bude CNG lokomotiva využívána také pro posun na vlečce v Opavě," doplnila Kijonková.

Podle mluvčí ČD Kateřiny Šubové jde o první nasazení lokomotivy s pohonem na CNG v celé střední Evropě. "Z tohoto pohledu se jedná o průkopnický krok v oblasti nízkoemisních způsobů dopravy v Moravskoslezském kraji," uvedla Šubová.

Domovskou stanicí nové lokomotivy je nádraží Opava východ. "V jeho blízkosti máme záměr vybudovat stacionární plnící stanici CNG. Plnit se z ní bude nejen lokomotiva, ale i autobusy příměstského přepravce a využívat ji mohou i všichni motoristé s auty na CNG," uvedl obchodní ředitel  společnosti Vítkovice Doprava Martin Žák.

Provoz lokomotivy využívající jako palivo CNG je zhruba o 40 procent levnější než u lokomotivy s podobnými parametry na naftu. Kromě toho je provoz ekologický. Lokomotiva neprodukuje žádné prachové částice a má výrazně nižší emise oxidu dusíku, oxidu uhličitého a uhelnatého.