Stát se dostane k podkladům a technickým detailům o fungování současného mýtného systému nejdříve po 31. prosinci 2016. Přitom ten samý den končí smlouva s jeho dodavatelem, firmou Kapsch, a od 1. ledna 2017 má začít fungovat nový systém, jehož dodavatele musí ministerstvo dopravy teprve najít. Poslancům ze sněmovního kontrolního výboru to řekl ministr dopravy Dan Ťok s tím, že tak to stanoví smlouva s konsorciem firem vedeným firmou Kapsch.

Stát podle něj poté bude celý systém vlastnit, a to jako software i hardware. "Takže já mám právně nulový čas na to, abych se seznámil s tím systémem, abych mu viděl do útrob," posteskl si ministr.

Předseda kontrolního výboru Vladimír Koníček (KSČM) řekl ministrovi, že ho touto informací vyděsil. Při předchozích jednáních výboru o mýtném podle Koníčka ministerští úředníci poslance ujišťovali, že přechod prý bude bezproblémový. Ťok uvedl, že by rád vstoupil do jednání s Kapschem o tom, zda by se stát mohl k systému dostat dřív.

Ťok také řekl, že ho neuspokojuje výtěžnost mýtného systému na úrovních 40 nebo 50 procent z vybraného mýtného. V plánech ministerstva podle něj je, aby podíl nákladů na systém na vybraném mýtném klesl pod 20 procent.

Tyto hodnoty už ale systém podle společnosti Kapsch vykazuje. "Samotné náklady na provoz tuzemského mýtného systému se dlouhodobě pohybují kolem v Evropě standardních 20 procent a s rostoucími výběry mýta dále klesají," uvedl mluvčí tuzemského Kapsche David Šimoník. Podle něj ministr pravděpodobně vycházel ze starší zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), jejíž výsledky nebyly zcela přesné. Kontroloři spletli dohromady náklady na zavedení systému, jeho provoz, ale i náklady na další silniční aplikace jako třeba dopravně-informační systém, dodal mluvčí.

Proti vyjádření mluvčího se ohradil prezident NKÚ Miloslav Kala a označil ho za "naprosto nemístné". "Je zarážející, že zatímco samo ministerstvo dopravy se s našimi závěry ohledně mýtného ztotožňuje, tak mluvčí jakési soukromé firmy si dovolí je zpochybňovat," uvedl Kala. Poukázal na to, že ministr předložil výboru písemnou zprávu, kterou vypracoval odbor pozemních komunikací ministerstva dopravy a z níž ministr svém vystoupení vycházel.

Ministr také zopakoval, že smlouvu s Kapschem není možné prodloužit. Podle něj by se tak ministerstvo dostalo do stejného problému jako hlavní město Praha s projektem Opencard. Potvrdil, že chystá "plán B" pro případ, že se mýtné nestihne. Začátkem ledna v České televizi řekl, že by se zavedly dálniční známky pro kamiony.

Výkonný ředitel společnosti Kapsch Karel Černý v neděli v Otázkách Václava Moravce řekl, že stát má všechny potřebné dokumenty a data k hardwaru i softwaru pro výběr mýtného k dispozici od samotného spuštění provozu mýtného systému v roce 2007. 

"Veškerá dokumentace včetně dat, včetně všech šroubečků, hardware, software je na ŘSD (státní organizaci Ředitelství silnic a dálnic)," uvedl Černý. Zároveň dodal, že zástupci Kapsche se dosud s ministrem nesešli a nevědí, do jakého detailu a co ministr svým vyjádřením myslel.

"Toto vyjádření vycházelo z podkladů, které mi poskytli podřízení, a já nemám důvod jim nevěřit," zareagoval Ťok. Zároveň ale dodal, že pro stát i společnost Kapsch je nedůstojné se prostřednictvím médií přít, kdo z nich má pravdu, a proto se k této věci zatím nebude dále vyjadřovat.

Ministerstvo už sestavilo pracovní tým, který má pomoci s přípravou tendru na nový systém. Sejde se příští úterý. "My bychom rádi, aby ta soutěž byla transparentní a otevřená všem technologiím tak, jak to vyžaduje Evropská komise," řekl Ťok. Výběrové řízení podle něj začne nejdříve v druhé polovině letošního roku.

Současný mýtný systém podle Ťoka funguje poměrně spolehlivě. Zvažuje variantu, že se jeho prvky využijí i v novém systému. S příslušným evropským komisařem chce jednat o tom, aby ČR mohla spustit evropskou službu elektronického mýtného o půl roku později, až od 1. ledna 2017. Nedomnívá se, že by pro Evropskou komisi byl problém s tímto požadavkem souhlasit. Jde o systém, kdy řidič platí mýtné v různých zemích EU prostřednictvím jedné palubní jednotky.