Slovensko oprášilo plány na budování velkých staveb se zapojením soukromého kapitálu. Prostřednictvím projektů veřejně-soukromého partnerství (PPP) plánuje kabinet premiéra Roberta Fica stavět dálnice i novou velkou nemocnici za stovky milionů eur. U PPP projektů soukromá firma dílo zrealizuje a provozuje, stát jí pak investici postupně splácí.

Tímto způsobem by v příštích letech měl investor postavit část nového dálničního obchvatu Bratislavy D4 a rychlostní silnici R7 od slovenské metropole na jihovýchod země v celkové délce zhruba 60 kilometrů. Stavební náklady na oba úseky ministerstvo dopravy odhadlo ve zveřejněné studii na téměř 1,33 miliardy eur (asi 38 miliard korun).

Bratislava v současnosti silniční obchvat mimo zastavěné území nemá. Stávající dálnice vede městem a v dopravní špičce se tam vytvářejí zácpy. Kolony jsou často i na příjezdové silnici do Bratislavy z vesnic na jihovýchod od hlavního města Slovenska, kde v minulých letech developeři postavili řadu nových obytných lokalit. Dopravu by tam měla odlehčit právě plánovaná rychlostní silnice R7. Mnoho lidí z tohoto regionu teď raději cestuje regionálními vlaky, které mezi Bratislavou a Komárnem provozuje český soukromý železniční dopravce RegioJet.

Výstavba zmiňovaných úseků silnic by po výběru investora měla začít v příštím roce, s jejich dokončením se počítá v roce 2019. Stát by investorovi náklady na výstavbu a údržbu splácel po dobu 30 let částkou 135 až 151 milionů eur (3,8 až 4,3 miliardy korun) ročně.

Podle slovenského ministerstva dopravy je PPP projekt nejvýhodnější s ohledem na napjatý státní rozpočet a omezené možnosti využití peněz z fondů EU.

Kromě budování silnic hodlá Slovensko prostřednictvím PPP projektu postavit i novou nemocnici v Bratislavě za 200 až 250 milionů eur (5,6 až sedm miliard korun). Tendr na výběr partnera vyhlásilo ministerstvo zdravotnictví v uplynulých dnech. Nové zdravotnické zařízení by po dokončení patrně nahradilo několik stávajících nemocnic, které fungují v zastaralých budovách.

Zkušenosti s PPP projekty už Slovensko má. První Ficova vláda, která byla v úřadu v letech 2006 až 2010, tímto způsobem nechala postavit zhruba 50 kilometrů rychlostní silnice v okolí Nitry a Banské Bystrice. Projekt čelil kritice některých odborníků, protože je pro stát podle nich finančně nevýhodný. Hlavním dodavatelem stavebních prací byla společnost Granvia Construction, která je dceřinou firmou české Eurovia CS.

Prostřednictvím PPP projektů se původně počítalo i s výstavbou dalších úseků dálnic na severu Slovenska. Od tohoto záměru stát nakonec ustoupil a na financování výstavby začal využívat peníze z evropských fondů.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru