Paní primátorka Krnáčová před několika dny poskytla velký rozhovor Hospodářským novinám. Redakční titulek zní „Praha není cool“ a nejdůležitější odpovědi paní primátorky by se daly vystihnout jednou větou, a to: „Vše je v rozkladu a nic nefunguje.“

Jsem člověk tolerantní a chápu, že za pár týdnů ve funkci nelze z Prahy udělat cool město ani vyřešit problémy úřadu, který dle jejich slov není „ani trochu funkční“. Nápadná podobnost s „Matrixem, kde všici kradnou“, což je termín, který tak rád používá její šéf Andrej Babiš, je ale jistě pouze náhodná. Možná by paní primátorka mohla začít sama u sebe a nerušit v pátek jednání zastupitelstva, aby ho v pondělí opět svolala, případně dostát svým předvolebním slibům o otevřenosti a alespoň pustit zástupce opozičních stran na jednání rady, když už nebude on-line, jak slibovala.

Skutečný problém ale nastává ve chvíli, kdy se podíváme do koaliční smlouvy současné rady, která z Prahy a jejího rozpočtu plánuje udělat spoustu věcí, ale „cool“ rozhodně nebudou.

Rychlodráha na letiště je jistě fajn věc, ale podle mne je to málo. Koalice říká: Pojďme postavit rychlodráhu tak, aby na ni jezdily nejmodernější magnetické vlaky z Japonska. Podobný případ je nové metro D. Nepochybně se jedná o velmi důležitou a pro Pražany potřebnou stavbu. Proč ale Adriana Krnáčová nechce použít ekonomičtější variantu, která je o 10 miliard levnější, když může použít variantu dražší. Aby toho nebylo málo, koalice k tomu plánuje zlevnit roční kupony do MHD, což způsobí výpadek příjmů ve výši 700 milionů ročně.

Primátorka prostě obnovuje megalomanské projekty z dob Pavla Béma, kdy byly zdroje téměř neomezené a tolerance voličů bezbřehá, případně se jimi inspiruje. Byť jsem v době plánování těchto projektů nebyl ani členem ODS, chápu, že za ně jako strana neseme odpovědnost. Byla to však právě ODS během úřadování primátora Svobody, která je v letech 2011 a 2012 osekala a ekonomicky zefektivnila.

Místo nové rychlodráhy stačí propojit letiště prodlouženou tramvajovou tratí z Divoké Šárky nebo plánované zastávky Dědina, čímž dojde k plynulému navázání na nové stanice metra A. Metro D také není třeba stavět za 35 miliard až do Písnice. V levnějším návrhu povede ze stanice Pankrác přes Krčskou nemocnici do zastávky Nové Dvory, a až bude za několik let tento úsek dokončen, může se vedení Prahy rozhodnout, zda pokračovat dále.

Praha v současnosti není v takové finanční kondici, aby si mohla dovolit další megalomanské projekty. Ty prosazují hlavně primátorčini koaliční partneři z ČSSD, kteří se asi řídí heslem fiktivního lobbisty Tondy Blaníka „Kam teče beton, tam tečou prachy“.

Praha může být cool, ovšem ne pod vedením této koalice, paní primátorko.