Indonéské úřady odročily na pondělí hledání zmizelého airbusu společnosti AirAsia, který v neděli ráno ztratil kontakt s dispečery na trase mezi indonéskou Surabajou a Singapurem. Operaci komplikovala tma a špatné počasí, hlásí agentura AFP.

Od počátku se objevovaly informace o vraku, naposledy večer místního času uvedl indonéský server Bangka Post, že trosky jsou východně od ostrova Belitung, který je u východního pobřeží Sumatry.

Oficiálně je letadlo zatím považováno za pohřešované, indonéský viceprezident Jusuf Kalla však na tiskové konferenci vyjádřil obavu, že se zřítilo.

Letadlo se před ztrátou kontaktu nacházelo v prostoru mezi indonéským přístavem Tanjung Pandan a městem Pontianak v provincii Západní Kalimantan na Borneu, pátrací operace se soustřeďují do Jávského moře.

Indonéské úřady nasadily v rámci záchranné akce osm lodí, dvě helikoptéry a tři letadla. V operaci pomáhá také Singapur, asistenci nabídla Malajsie a Austrálie.

"Uděláme cokoli, co je v našich silách, abychom vám při řešení této situace pomohli," slíbil australský premiér Tony Abbott indonéskému prezidentovi Joko Widodovi v telefonickém rozhovoru.

V letadle bylo 155 cestujících a sedmičlenná posádka. AirAsia vydala seznam, podle něhož je na palubě 156 Indonésanů, tři Jihokorejci a po jednom občanovi Singapuru, Malajsie a Británie. Druhý pilot byl podle posledních informací Francouz. Kromě 138 dospělých cestujících bylo v letounu 17 dětí.

Británie identifikovala svého občana jako ředitele energetické firmy Chi Man Choie, který letěl s dvouletou dcerou do Singapuru za manželkou.

Singapur je oblíbenou destinací Indonésanů mířících za nákupy a zábavou.

Časové údaje o posledním kontaktu jsou zatím nejednotné, podle různých zdrojů proběhl 16 až 24 minut po půlnoci místního času (tedy v 6:16 až v 6:24 SEČ).

Pilot krátce před ztrátou kontaktu požádal řízení letového provozu, aby mu umožnilo změnu trasy. Chtěl vystoupat z výšky 9,7 kilometru na 11,5 kilometru, aby se letoun vyhnul mračnům. Meteorologové na trase letu zaznamenali bouřky.

Kapitán letounu podle společnosti nalétal přes 6 tisíc hodin, letadlo bylo šest let staré a poslední technickou kontrolu podstoupilo v listopadu.

Ke zvláštnosti příběhu přispívá i fakt, že posádka ani nestačila vyslat signál SOS, k čemuž stačí jediný stisk tlačítka. Expert oslovený australským serverem news.com.au dodává, že pouze špatné počasí nebo výška k pádu moderního letounu nemohou stačit.

Ostrovní Indonésie je závislá na svých aerolinkách, přesto se zdaleka nejedná o první letecký incident v této zemi, která dlouhodobě bojuje s nedostatkem pilotů, dispečerů, mechaniků a s obecně zastaralou technikou. Od roku 1997 se zde podle agentury AP odehrálo šest leteckých neštěstí.

Černý rok

Majoritním vlastníkem indonéské AirAsia je malajsijská společnost AirAsia, zbytek vlastní další dva investoři.

AirAsia provozuje aerolinky v Indonésii, Thajsku, v Indii či na Filipínách a od jejího založení v roce 1996 nemělo žádné její letadlo nehodu.

Pokud se stroj nepodaří zkontaktovat, půjde již o třetí leteckou tragédii, kterou malajsijské letecké společnosti v tomto roce utrpěly.

Letos v březnu zmizelo na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu letadlo společnosti Malaysia Airlines s 293 lidmi na palubě a rozsáhlé pátrání po něm zůstává stále bez výsledku. Stroj se podle oficiální verze 8. března zřítil v jižní části Indického oceánu západně od pobřeží Austrálie poté, co se z neznámých důvodů odklonil od své trasy.

17. června se na východní Ukrajině zřítil stroj Malaysia Airlines, kterým téměř 300 lidí cestovalo z Amsterodamu do Kuala Lumpuru. Letadlo bylo pravděpodobně sestřeleno.

Konkurenční společnost Malaysia Airlines vyjádřila na Twitteru AirAsia podporu a nabídla asistenci při hledání ztraceného letadla.