Měříte si tep, čas a trackujete uběhnutou trasu když chodíte běhat? Komunikuje váš smartphone s vaším fitbandem během běžného pracovního dne? Byli jste mezi vyvolenými a máte Google Glasses? Vítejte v klubu "wearables". Elektroniky, která se dá nosit v ruce, na ruce, v kapse nebo je součástí oblečení.

Je to až neuvěřitelné, jak progresivní nástup tyto technologie mají do našich životů. Na následujících řádcích poodhalíme, v jakých odvětvích budou nové technologie nejsnadněji pronikat do našich životů, přinášet užitek a sypat naše peníze do kapes výrobců. V neposlední řadě se podíváme na jedno "ALE", které budou muset uživatelé a běžní spotřebitelé ohlídat.

Průzkum ukázal, že v pětici Američanů alespoň jeden vlastní opravdové zařízení wearables. A pokud by byla tato zařízení stejně progresivní jako tablety, tak je docela možné, že se dočkáme penetrace 40 % populace do dalších dvou let. Jinými slovy už ne jeden, ale dva z pěti Američanů v roce 2016 budou využívat nějakou formu wearables technologií.

Gamifikované nakupování

Pokud opravdu odstartovala revoluce kolem těchto technologií, pak jedním z těch, kdo z nich získají užitek, budou zákazníci formou rychlejšího a informovanějšího nakupování, rychlejší platby a nové možnosti, jak porovnat zboží. Na druhou stranu retaileři dostanou více informacím o tom, co zákazníci chtějí nakupovat, jak se chovají a jak byli například spokojeni s nákupem. A podle těchto kritérií budou dále moci mixovat nabídky pro jednotlivé typy zákazníků, čímž zvýší svoje prodeje a svou efektivitu.

Je tu také obrovská šance, jak zvýšit loajalitu zákazníků. Speciální slevy pouze v aplikacích s wearables. Přičemž zase největší míru ochoty používat wearables kvůli slevě vykazovali lidé nejmladšího věku.

S tím se otevírají možnosti pro retailery i do nových směrů marketingu prostřednictvím gamifikace nakupování. Souhlasila by nejvíce ta nejmladší část obyvatel mezi 18 a 24 let. Celkem 64 % z nich vyjádřilo zájem o takovou podobnou zkušenost. Naopak starší nakupování formou reálné hry příliš neláká.

Senzor nabídne vodu, která je aktuálně ve slevě

Penetrace zařízení v populaci, zejména pokud se na ni podíváme jako na globální vesnici, není nikterak závratná. Výjimkou jsou pouze nejrozvinutější západní země. I přesto společnosti zabývající se prodejem reklamy nespí. Podle hesla, kde je displej, tam je příležitost, pomalu zjišťují, jakým způsobem budou pracovat s novými zařízeními, které budou mít uživatele neustále při sobě.

Je budoucnost reklamy v tom, že z nás bude blikat na každého banner nebo billboard podle ulice, kterou půjdeme? Nikoliv. Spíš se marketéři pokusí lépe zacílit reklamu podle toho, co zrovna děláme, kde právě jsme nebo co cítíme. Budou více mixovat pull a push fráze tak, aby dosáhli vyšší míry pozornosti, respektive obecné reakce na reklamu.

Například v supermarketu může marketér pomocí chytrých brýlí zobrazit nutriční hodnoty, výhody výrobku, hodnocení ostatních uživatelů díky schopnosti brýlí rozeznat produkt a spárovat ho s informacemi přístupnými na internetu. Nebo pokud senzor zaznamená, že jste dehydratování, připomene vám, abyste si nezapomněli v supermarketu koupit vodu, dokonce vám nabídne vodu, která je například aktuálně ve slevě. A tak dále.

Možností je nezměrně, a pokud odhady nelžou, je možné, že v roce 2018 bude chodit po světě 130 milionů lidí s nějakým podobným výrobkem. To znamená obrovské moře příležitosti, kam doručit porci cílené reklamy v tu chvíli, kdy vám může ta daná informace usnadnit rozhodování nebo vás zachránit před bolestí hlavy.

K úspěchu nevede pouze jednoduchá cesta. Wearables dávají ohromný potenciál všem zúčastněným stranám. Ovšem zprávy nebo informace doručované prostřednictvím těchto zařízení musí být jednoduché a musí říkat, co musí uživatel udělat, aby dosáhl požadovaného výsledku.

Hlavním měřítkem bude intuitivnost a jednoduchost. Tak jako to ukázal Apple se svými přístroji iPhone a iPad.

Čip přilepený na kůži změří, jak se hýbeme

Říká se, že pokud nejde o život, tak jde o … nic. Takže pokud vše začalo u náramků, které dokáží pracovat jako elektronické krokoměry, monitorovat vaší spánkovou aktivitu, tak věřte, že je to teprve začátek. Objevují se už přístroje schopné měřit tlak a srdeční tep. Mezi posledními zajímavými výstřelky je rozhodně asi zatím s nejžhavější novinkou společnost MC10.

Ta vyvíjí čip, který si přilepíte na kůži a jednoduše s ním běháte, spíte, chodíte, plavete a zlepšujete svůj fyzický výkon nebo kontrolujete, jak na tom je vaše srdce v případě, že s ním máte problémy.

Takovýto potenciál nalévá do žil optimismus venture kapitalistům. Ti investovali již do podobných projektů do poloviny roku 2014 celkově 2,3 miliardy dolarů. Což je více než proinvestovali za celý rok 2013. Tento obor je ještě v plenkách, ale někteří jdou tak daleko, že si představují taková zařízení jako běžnou součást života. Záležet bude na rozvoji technologií, jejich jednoduchém použití a hlavně ceně. Podle Googlu vlastně vidíme vznik zcela nového odvětví.

Chytré brýle poskytnou důkaz pojišťovně

Naší fantazii nesmíme ale omezovat pouze na jasně ložené segmenty, kam budou benefity spojené s wearables pronikat jako do prvních sfér. Ani takové konzervativní pojišťovnictví nemusí mít daleko od využití – můžete si pomocí chytrých brýlí natáčet, co se děje před vámi a v případě nehody poskytnout materiál pojišťovně.

Nebo u životního pojištění prokázat sdílení svých dat se svým ošetřujícím lékařem a získat tak slevu na pojištění svého života. A to už není úplné sci-fi, protože podle studie společnosti PwC jsou lidé takzvaní millennials a dospělí ve věku vyšším než 35 let dvakrát více ochotni adaptovat se na používání nějakého zařízení sledující jejich zdravotní stav, aby snížili svou platbu za pojištění.

Analogii můžeme vidět už dnes například u případu "kuřák vs. nekuřák". Jen tam nefiguruje žádná moderní technologie, ale čirý selský rozum a statistika.

S mírou, jak rychle pronikají nové technologie do oblastí, kam jim dříve byl přístup zakázán nebo nebyl vůbec technicky možný, musíme dbát i o určitou anonymitu. Budeme se muset připravit na to, že se jistě někdo data pokusí využít, ukrást nebo prodat. A pokud se tak stane, tak musíme jako společnost najít spolehlivý způsob, jak tomu do budoucna zamezit.

Letos 20 milionů kusů, příští rok dvojnásobek

Když se začal v roce 2010 prodávat nový iPad, nastalo šílenství. První den bylo prodáno přes 300 tisíc kusů tohoto zařízení při ceně za základní verzi ve výši 499 dolarů. Další rok ho Apple prodal přes 32 milionů kusů a zvedl prodeje o raketových 334 %. Podle IDC by se mělo v roce 2014 prodat zhruba 19 milionů zařízení z kategorie "wearables".

Pokud bychom replikovali raketový nástup například právě iPadu v roce po uvedení prvního modelu v konzervativnější formě, tak nemusíme být daleko, když růst prodejů z této kategorie může růst na dvojnásobek pro rok 2015. Tedy k nějakým 40 milionům kusů v prodejích v roce 2015.

Tahouny budou hodinky Samsungu, Motoroly a konečně také Apple se svými iWatch. Ty by se měly začít prodávat v brzkých okamžicích roku 2015 se startovací cenou 349 dolarů. Přestože Apple asi trošku nezvládl timing a vstoupí na trh po Vánocích, přesto Baird očekává, že by Apple měl být schopen prodat v roce 2015 kolem 13,5 milionu těchto zařízení. A v roce 2016 přes 22 milionů.

V tomto světle se číslo kolem 40 milionů pro příští rok nemusí jevit jako zcela nereálné za celé odvětví. Kromě již známých hráčů jako Samsung, Apple, LG, Sony a Motorola chce na trh s chytrými hodinkami vstoupit i HTC a to v lednu na veletrhu CES2015, kde představí svůj nový produkt na platformě Android Wear.

Cena zařízení zatím nebyla uvedena. U ostatních výrobců bude zajímavé sledovat, jak si vedly prodeje hlavně ve čtvrtém kvartále tohoto roku, mohly by napovědět, jak moc spotřebitelé přijali myšlenku podobných zařízení a také by mohly být jasnějším vodítkem pro další rok.

Menší přidaná hodnota, vysoká cena

Bohužel je tady jedno "ale", které iPady neměly. A to je vysoká cena za relativně menší přidanou hodnotu. Pokud si uvědomíme, že fitbandy poskytují jen rozšířený a zpřesněný pohled na to, co již nám zajistí smartphony – myšleno informace o uběhnutých kilometrech nebo o množství tekutin potřebných pro rehydrataci po sportovním výkonu aproximovaného na základě specifické aktivity, počasí a dalších ukazatelů o intenzitě.

Nebo například už umíme najít na webu informace o prodávaných produktech na smartphonu místo toho, abychom pohledem jen zaměřili produkt a dali příkaz k dohledání informací, nebo dokonce jen otevřeli aplikaci přímo přiřazenou k danému produktu.

Je tak nejasné, jak spotřebiteli vysvětlit přidanou hodnotu. iPady přináší prostě skvělý nástroj na konzumaci obsahu, procházení prezentací, čtení dokumentů, messaging v relativně lehkém a skladném balení. Dalo to ještě větší mobilitu těm, kteří jsou pořád v pohybu a potřebují větší display a nemohou si dovolit vozit těžký dvoukilový laptop.

Klíčové bude, jaký smysl těmto novým nejprogresivněji se rozvíjejícím wearables dají majitelé a jestli jim vývojáři přidají další důvody prostřednictvím svých aplikací k tomu, aby zauvažovali o koupi.