Největší ruské obchody s oděvy pozastavily nákupy nového zboží kvůli prudkému propadu kurzu rublu. Uvedl to hospodářský list Kommersant. Dodal, že nákupy zastavily například společnost Inditex, spravující sítě obchodů značek Zara, Oysho, Bershka, či BNS Group, která má v Rusku na starosti obchody Calvin Klein, Armani Jeans, Michael Kors a TopShop.

Ředitel BNS Group Denis Bogatyrev uvedl, že jarní kolekce měla firma začít odebírat v polovině měsíce, ale dala si "pauzu" do prvního týdne příštího roku. Podle Alexandra Saryčeva z firmy Zenden, zásobující obchody s obuví, někteří maloobchodníci odmítli již objednané zboží z Číny.

Podle ředitelky Esper Group Darji Jaderné se pozastavení nákupů ve finančním vyjádření týká asi desetiny ruského textilního trhu.

Podle listu Vedomosti dotázaní prodejci oděvů doufají, že ke konci novoročních prázdnin, které Rusku trvají první lednovou dekádu, se kurz rublu ustálí a budou moci plánovat další práci. Zatím se snaží snížit utrpěné škody. Například v regionech, kde je kupní síla obyvatelstva nižší, žádají majitele realit o odpuštění pronájmů pro své obchody. V Moskvě zase prodejci navrhují, aby nájem nebyl fixní, ale představoval jistý podíl na obratu.

Firma Bosco di Ciliegi, která v Rusku kromě vlastního sportovního oblečení prodává i značky Armani Collezioni, D&G, Emporio Armani, ETRO, Max Mara, Moschino a podobně, zase snížila slevy poskytované na karty stálých zákazníků, například z 30 na 15 procent, ale zachovala ceny podle "starého kurzu" před devalvací rublu.

"V nynější situaci tradiční vánoční výprodeje nemají smysl, nelze čekat velké slevy," konstatoval Alexandr Popov, šéf firmy Modnyj kontinent, specializující se na lacinější oblečení. Na druhé straně však v tomto segmentu podle manažerů nelze ani zvyšovat ceny, na které jsou spotřebitelé náramně citliví.

Některé firmy se tak snaží snížit závislost na dovozu a hledají výrobce v Rusku. V každém případě lze prý čekat, že nabídka v příštím roce nebude tak pestrá jako dříve a ceny budou nejspíše vyšší, podle odhadů o deset až 30 procent.

"Trpí nejen ti, kdo kupují zboží v Evropě či USA, ale i v Číně. Problém tkví v tom, že i s Čínou se obchoduje v dolarech, protože Číňany rozčarovala nespolehlivost rublu," poznamenal list Komsomolskaja pravda s tím, že poslední záchranou v dané situaci se jeví už jen Uzbekistán, kde také šije řada značek.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru