Sociální sítě se stávají neodmyslitelnou součástí života nejen jednotlivců, ale i firem. Podniky do nich vkládají velké marketingové naděje, které ne vždy dojdou naplnění. Je to často dáno tím, že společnosti nemají přesně specifikovaná svá očekávání ani klíčové metriky, které chtějí vyhodnocovat. To ale neznamená, že jsou sociální platformy neúčinné. 

"Sociální sítě mohou fungovat jako opravdu vynikající marketingové nástroje, které lze použít nejen jako efektivní prodejní kanál, ale také jako komunikační nástroj, díky kterému se můžete bavit se svými zákazníky nebo šířit dobré jméno značky," nastiňuje možné přínosy Jan Vašík, managing director social media agentury Fairy Tailors. Sociální sítě jsou jako propagační nástroj navíc vhodné jak pro menší firmy a živnostníky, tak i pro velké podniky. 

Otázkou ale zůstává, jak mohou společnosti ony přínosy reálně změřit a vyhodnotit. Vašík vysvětluje: "Dopady komunikace na značku nebo firmu se rozhodně měřit dají. Sledovat můžeme nejen konverze, to v drtivé většině znamená prodej produktů, ale i celou řadu dalších ukazatelů, jako například zvýšení povědomí o značce, změnu sentimentu, zapojení uživatelů do komunikace nebo dění kolem značky a další."

Pro začátek by si měl podnik najít vhodný zdroj dat, který bude následně vyhodnocovat. Každá sociální síť má obvykle svůj analytický systém a individuální metriky. Zároveň je možné využít analytických nástrojů třetích stran, které jsou často sofistikovanější. "Společnosti mohou využít k měření i Google Analytics. Osobně doporučuji nespoléhat se pouze na jeden zdroj dat, ale pracovat alespoň se dvěma.

Odfiltrujete tím nepřesnosti a budete mít navíc možnost srovnání. Z mého pohledu však více záleží na tom, aby se správně stanovilo to, co se má měřit. Dost často se totiž setkávám právě s tím, že jsou špatně nastavené metriky a hodnotící ukazatele," popisuje Vašík.

Vědět, co chci

Stanovit si cíle, kterých chce firma pomocí sociálních sítí dosáhnout, by tak mělo být prvním krokem. Každý podnik může mít samozřejmě trochu odlišné požadavky. Někomu stačí zaujmout velké množství fanoušků, kteří představují potenciální kupující. Jiná společnost může chtít třeba zvýšit povědomí o značce. Sociální sítě je možné používat i k levnému testování různých kampaní a ověřit si reakce lidí. Variant je spousta. Na základě stanoveného cíle by se pak podnik měl zaměřit na konkrétní metriky. 

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.