Podle posledních údajů Mezinárodního měnového fondu (MMF) čínská ekonomika předběhla americkou, která světu dominovala od roku 1872, kdy díky ekonomickému rozmachu po občanské válce z pomyslné první příčky sesadila Velkou Británii.

MMF odhaduje, že letos hrubý domácí produkt Číny dosáhne 17,6 bilionu dolarů, americký jen 17,4 bilionu. Přitom ještě v roce 2000 USA produkovaly třikrát více nežli Čína. Přesto zatím průměrný Číňan vydělává značně méně než průměrný Američan a přepočet čínského HDP na hlavu je čtyřikrát menší než v USA. S velikostí populací je to ale přesně naopak, Čína má zhruba čtyřikrát více obyvatel než Spojené státy.

Analýza MMF je založena na srovnání parity kupní síly, která zohledňuje i to, že například v Číně jsou produkty levnější než v USA.

Experti nově nabyté prvenství Číny označují za symbolický moment. Novinář Brett Arends ze serveru Market Watch připomíná, že vznik světové mocnosti byl vždy spojen s ekonomickým růstem. Velká Británie se stala dílnou světa předtím, než ovládla oceány a naopak ekonomický pokles způsobil i úpadek moci této někdejší koloniální říše. Stejný osud potkal i Španělsko a Francii. 

Čína v minulých dekádách zažívala dvouciferný růst, a i když se jeho tempo zpomalilo, MMF odhaduje, že ekonomika země v příštích letech nadále poroste kolem 7,4 procenta ročně, americká mezi 2,2 a 3,1 procenta.

V roce 2019 by podle odhadů fondu měl hrubý domácí produkt Číny dosáhnout téměř 26,86 bilionu dolarů, kdežto ten americký jen 22,1 bilionu.

Podle parity kupní síly je třetí největší ekonomikou ta indická. Následuje Japonsko a Německo. Desítku největších ekonomik uzavírají Rusko, Brazílie, Francie, Indonésie a Velká Británie.

Zdroj: MMF

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru