Italskému módnímu domu Prada klesl zisk během tří měsíců do konce října o 44 procent. Na výsledcích se podepsaly nižší tržby, které ve třetím čtvrtletí finančního roku klesly o šest procent. Prada v pátek oznámila, že bude v příštím roce pokračovat ve snižování nákladů a otevře méně obchodů, než plánovala.

Firma za tři měsíce do konce října vydělala 74,5 milionu eur oproti 132,6 milionu eur před rokem. Čistý zisk tak byl podstatně menší, než odhadovaly finanční společnosti CLSA a JPMorgan. Tržby se snížily o šest procent na 792 milionů eur. Tržby z prodeje koženého zboží, na které je vyšší marže, byly nižší o více než devět procent.

Pro Pradu je největším regionálním trhem oblast Asie a Tichomoří, která se na celkových tržbách podílí více než třetinou. Poptávka tu ale klesla, což souvisí s kampaní čínské vlády proti úplatkům, ale také s nejistým hospodářským vývojem, který utlumil cesty bohatých čínských turistů do zahraničí. Skoro dva a půl měsíce byl přitom blokován přístup do obchodních čtvrtí v Hongkongu, kde se konaly mohutné prodemokratické protesty. Pradě z Hongkongu plyne odhadem zhruba desetina celkových tržeb. Firma během demonstrací v Hongkongu zkrátila prodejní dobu.

"Připouštíme, že výsledky nedosahují očekávání, nejenom kvůli podmínkám na zahraničních trzích, ale také kvůli některým interním faktorům," uvedl podle agentury Reuters finanční ředitel Prady Donatello Galli. Posun k lepšímu se podle něj v brzké době nečeká. Výhled na příští rok odmítl poskytnout. Příští rok chtěla Prada otevřít 50 nových prodejen, některá otevření ale odloží nebo zruší. Dalším možným snižováním nákladů se bude představenstvo zabývat v lednu.

Firmu v roce 1913 založil Mario Prada, původně jako podnik na prodej kabelek, zavazadel a stříbrného nádobí pro evropskou elitu. Dnes patří Prada mezi přední světové výrobce luxusního zboží, jako jsou kabelky, obuv, kožené zboží, oděvy a doplňky. Kromě hlavní značky Prada jí patří i značky Miu Miu, Church's a Car Shoe.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru