V Silicon Valley se šíří nový trend přezdívaný "acqui-hiring". Sloučenina anglických slov pro akvizice a najmutí (v personalistickém slova smyslu) odkazuje na situaci, kdy při hledání talentů velké firmy raději koupí nějakou menší začínající. A její tým pohltí. Často přitom vůbec nemusí jít o start-up s nějak ohromujícím produktem, ba ani o firmu, která by působila na úplně stejném poli jako moloch, který ji pohlcuje.

Jde totiž zpravidla o to rychle a hladce přetáhnout do firmy schopné lidi. Často se potom takové akvizice uskutečňují za mnohem vyšší částky, než jaké by normálně na trhu za srovnatelné firmy padaly. Jen za poslední kalendářní rok podle serveru CNBC Yahoo! a Facebook dotáhly každý půl tucet takových akvizic. Google dokonce devětadvacet.  

Metoda ale vadí některým z jejich investorů. Za ně za všechny se ozvala společnost Starboard Value. Tato newyorská firma působí jednak jako investor, ale zároveň jako investiční poradce či lobbista se zaměřením na podhodnocené firmy na americké burze.

Její strategií je zastupovat investory takových firem, a jak sama uvádí na svých stránkách, aktivně působit na management a představenstvo, identifikovat šance a následně provést změny, ze kterých by mohli všichni akcionáři těžit. Jak je vidět z jejího posledního počinu, troufne si i na velká sousta. 

Poslala totiž dopis přímo generální ředitelce Yahoo! Marisse Mayerové. "Částka 1,3 miliardy dolarů utracená na akvizicích evidentně nepřinesla žádnou hodnotu pro akcionáře," stojí v dopise, ve kterém Starboard žádá, aby Yahoo! stoplo tuto agresivní akviziční strategii. "Nejenže si myslíme, že mnoho z těchto koupených firem stále prodělává, ale jsme přesvědčeni, že ani nepřinesly žádný nárůst tržeb," jde dopis v kritice ještě hlouběji.

Nejen, že to však nevypadá, že by firmy chtěly od "acqui-hiringu" upustit, ale právě Marissa Mayerová ho při nedávném konferenčním hovoru přímo ospravedlňovala. "Chceme-li vytvářet nádherné a inspirující produkty, zvětšovat závazky a příjmy, úplně na začátku musíme myslet na to, abychom měli ty nejlepší lidi. Akvizice talentů pro nás byla tou nejlepší cestou, abychom se rychle dostali k funkčním týmům pro posílení našich klíčových oblastí," vysvětlila.  

A velkým společnostem dávají za pravdu i experti, kteří kritikům, jako je Starboard, vzkazují, že si na podobné pořádky budou muset zvyknout. "Klasický personální trh tvrdě bojuje o ty nejschopnější pracovníky, takže firmy využívají další kanál, jak se k nim dostat," řekl k tématu například profesor managementu ze San Francisco State University John Sullivan.

I v Česku se kupují firmy kvůli lidem

Jelikož v Česku nejsou firmy jako Google, nerozmáhá se tu nijak zvlášť ani zmíněný "acqui-hiring". Alespoň ne v tom rozměru, že by ceny těchto akvizic nějak dráždily ostatní hráče na trhu. Některé ze zdejších technologických firem v nedávné době ale uskutečnily akvizice, u kterých šlo mnohem více o členy týmu a jejich zkušenosti v daném konkrétním oboru či na daném trhu než o obrat, zisk či potenciál vlastního objektu transakce.

Mezi příklady může patřit třeba dubnový počin, kdy Socialbakers spolkli tým Social Insider kolem Josefa Šlerky a udělali z něj základ svého výzkumného oddělení. Podobně v uplynulém roce brněnský Y Soft koupil firmu Equitrac Systems of Australia i poté, co přišla o distribuční práva ke svému produktu. Šéf Y Softu Václav Muchna se nijak netajil, že mu šlo hlavně o tým, který posílí pozici firmy v Tichomoří.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se