V českých obchodech se v září nakupovalo opět více než v předchozím měsíci i než minulý rok. Meziměsíčně stouply maloobchodní tržby (po očištění o sezonní vlivy) o 0,3 procenta. Meziročně navázalo září na předchozí měsíce a v podstatě celý letošní "oživující se" rok - nárůst znamenal 4,5 procenta. Vyplývá to z pravidelných měsíčních údajů, které zveřejnil Český statistický úřad.

Z jednotlivých segmentů se v porovnání s loňským devátým měsícem nejvíce dařilo e-shopům. Prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby zaznamenal růst o 22,6 procenta. Více než o pětinu (konkrétně o 20,8 procenta) utržily také specializované obchody s počítačovým a komunikačním zařízením.

Za celé třetí čtvrtletí (tedy od července do září) se tržby v maloobchodě po započtení motoristického segmentu zvýšily meziročně o 5,1 procenta. "Stejně jako v předešlých měsících se významně na pokračujícím meziročním růstu tržeb podílel motoristický segment," uvedl hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler. Právě v samotném motoristickém segmentu vzrostly tržby o 13,2 % a v samotném maloobchodě (včetně prodeje pohonných hmot) o 1,8 %.

Také tržby za nepotravinářské zboží rostly, zvýšily se o 3,8 % a za pohonné hmoty o 0,2 %. "Spotřebitelé utrácejí jen nepatrně více za potraviny (+0,5 %), zato za auta, počítače nebo telefony jsou ochotní v meziročním srovnání utratit mnohem více," komentoval výsledky maloobchodu analytik Home Credit Michal Kozub.

Dá se očekávat, že i v říjnu ovlivní výsledky maloobchodu pozitivně automobilový sektor. Podle aktuálních údajů Svazu dovozců automobilů totiž prodej aut dál i v říjnu rostl, nových vozů se prodalo o 17,5 procenta víc. 

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru