Poslanci španělského parlamentu minulý týden schválili zákon nařizující firmám, jako je např. Google, platit měsíční poplatky španělským médiím za to, že využívají jejich obsah ve výsledcích vyhledávání. Španělská média podle tohoto zákona budou mít možnost vyžadovat poplatek předtím, než bude odkaz na jejich obsah zařazen do služby pro vyhledávání zpráv.

Předpokládá to zákon o ochraně autorských práv, který schválila španělská vláda. Madrid chce tímto opatřením chránit domácí tištěná periodika. Nový zákon, označovaný také jako "daň z Googlu", vstoupí v platnost od 1. ledna 2015.

Zákon požaduje, aby služby, které zveřejňují internetové odkazy a výňatky z novinových článků, platily poplatek Asociaci redaktorů španělských deníků (AEDE) zastupující španělské noviny. V opačném případě jim může hrozit pokuta až 600 000 eur. Opatření se vztahuje na tzv. internetové agregátory obsahu, tedy weby, které shromažďují obsah z jiných internetových zdrojů a předávají jej dál. Schválený zákon mimo jiné požaduje také to, aby weby odstraňovaly odkazy na obsah, který porušuje autorská práva, a to i tehdy, když na tomto přečinu nevydělávají.

Problémy týkající se plateb za využívání cizího obsahu musela společnost Google řešit již v minulosti. Ve Francii a v Belgii se hrozící spor a přijetí příslušné legislativní normy podařilo zažehnat tím, že Google přispěl významnou částkou do fondu na podporu místních vydavatelů. V případě Francie se jednalo o částku přibližně 80 milionů dolarů, v případě Belgie o osm milionů.

V Německu zatím Google vyhrává

Naposledy se Google dostal s poskytovali obsahu do křížku v Německu.  Zde zákon upravující tuto problematiku a platící od srpna minulého roku umožňuje požadovat platby za komerční využívání obsahu třetími stranami. Výjimkou jsou pouze „jednotlivá slova nebo krátké výtažky“.

Přibližně 200 německých vydavatelů požadovalo, aby Google platil za využívání obsahu přesahujícího tuto definici licenční poplatky, a to ve výši 11 procent ze zisku, které mu zveřejňování tohoto obsahu přináší. Google na tento požadavek reagoval tím, že přestal odkazy na obsah těchto vydavatelů zveřejňovat s tím, že nikoho do spolupráce nenutí. Naopak argumentuje tím, že  přivádí vydavatelům na jejich weby návštěvníky.  

Němečtí vydavatelé nakonec od svých požadavků částečně ustoupili. Neuvádění odkazů ve výsledcích vyhledávání totiž způsobilo razantní propad návštěvnosti webů dotčených vydavatelství. Google si pak od těchto vydavatelství nechal výslovně potvrdit, že svůj obsah chtějí ve výsledcích vyhledávání mít. Vydavatelé následně souhlas napadli v antimonopolním řízení s tím, že je Google díky své tržní síle k podpisu těchto dohod prakticky donutil. Google v reakci na antimonopolní řízení začal ve vyhledávání služby Google News zveřejňovat pouze titulky zpráv.