Od příštího roku budou moci v Číně soukromá letadla létat ve výšce do tisíce metrů bez toho, aby měla požehnání od vojenských úřadů. Toho chtějí využít přes dvě stovky firem, které požádaly o licenci k aviatickým operacím. Kromě toho na začátek roku čekají i bohatší Číňané, aby začali ve větším využívat své soukromé stroje. Od roku 2020 by potom mělo být otevřeno nebe až do výšky tří tisíc metrů.

V Číně se tak probouzí "letecká horečka", na které chce těžit hned několik hráčů - letecké společnosti, piloti, firmy poskytující pilotní výcvik i výrobci malých letadel.  

Očekávaný boom v čínské letecké dopravě má totiž jeden podstatný háček. Chybějí proškolení piloti - a ne zrovna málo. Podle agentury Reuters došel čínský úřad pro civilní letectví k závěru, že do roku 2035 bude nutné proškolit půl milionu pilotů. Nyní jich je totiž k dispozici pouze několik tisíc.

A vlastní tréninkové středisko státního úřadu současným tempem tento nedostatek rozhodně nenapraví - vyškolí totiž jen sto pilotů ročně. A naplněný je i zbylý tucet existujících škol v zemi. Do Číny tak míří i zahraniční firmy, které se chtějí podílet na školení pilotů - poplatky za jednoho studenta se totiž pohybují v tisících dolarů.

"První várky studentů po roce 2010 (kdy byl záměr více otevřít nebe oznámen) sestávaly hlavně z byznysmenů, kteří se zajímali o získání licence. Teď už ale přicházejí hlavně mladí lidé, kteří by chtěli zkusit kariéru u některé z velkých leteckých společností," přibližuje zástupce ředitele čínského úřadu pro civilní letectví Sun Fengwei.

A konečně - dalšími, kteří chtějí na liberalizaci čínského vzdušného prostoru vydělat, jsou výrobci malých letadel. Americká Cessna nebo švýcarský Pilatus doufají, že se jim otevřou dveře k čínské vyšší třídě, kterou už nebaví jezdit v drahých autech a hledá adrenalin jinde. Třeba ve vzduchu.