Těsně poté, co bylo v polovině října oficiálně dokončeno spojení automobilek Fiat a Chrysler a nová firma vstoupila na burzu, přichází vedení společnosti s prvním výrazným počinem. Luxusní značku Ferrari vydělí do samostatné firmy. Koncern to ve středu oznámil v prohlášení.

Konkrétně plánuje automobilka vystupující nyní pod názvem Fiat Chrysler Automobiles NV (FCA) prodat 10 procent akcií Ferrari na burze a zbylých 90 procent předat do rukou svých vlastních akcionářů. Akcie Ferrari tak mají být obchodovány na americké burze a možná i na některé z evropských burz. Celá transakce má být hotova do konce roku 2015.

"Vzhledem k snahám o zajištění obchodního plánu na roky 2014 až 2018 a ke snaze maximalizovat hodnotu naší společnosti pro akcionáře jsme se rozhodli rozdělit cesty FCA a Ferrari," okomentoval generální ředitel FCA Sergio Marchionne krok, který již byl oficiálně schválen představenstvem.

Zmíněný obchodní plán podle agentury Bloomberg obsahuje záměr na pětinásobné navýšení zisku na úroveň pět miliard eur ročně. Pod křídla FCA patří celkem osm značek. Kromě Ferrari a dvojice zmíněné přímo v názvu to jsou ještě Alfa Romeo, Dodge, Maserati, Jeep a Ram.

Ferrari spolu s Maserati tvoří oddělení luxusních vozů FCA, která se po sloučení stala sedmou největší automobilkou na světě. Podle aktuálně zveřejněných výsledků celé konsorcium několika značek v posledním čtvrtletí hospodařilo s příjmy 23,5 miliardy eur a čistým ziskem 188 milionů eur.

Samotná značka Ferrari se na těchto cifrách podílela velmi menšinově – 662 milionů jejích příjmů znamená necelá tři procenta tržeb celé skupiny. Ještě nicotnější je podíl Ferrari na kusech automobilů dodaných zákazníkům. Těch bylo za čtvrtletí jen 1610 – celá skupina přitom za stejné období dodala více než milion aut.

U "osamostatnění" legendární značky už ale nebude její dlouholetý šéf Luca Cordero di Montezemolo. Ten totiž v polovině října odstoupil ze své funkce po dlouhých 23 letech kvůli sporům ohledně strategie představené samotným generálním ředitelem FCA Marchionnem. Sám Marchionne po něm také vedení této součásti koncernu prozatím převzal.

Zatím jste si přečetli 100 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru