Už sedm let sládek v malém pivovaru na severu státu New York vaří pivo, kterému se říká Strikes Bock. Poněkud zvláštní pojmenování, evokující jeden z filmů Hvězdných válek, ale k pivovaru očividně patří. Jmenuje se totiž Empire, tedy Impérium a jeho zaměstnanci se svým obdivem k sáze netají. Malý pivovar ale může brzy pocítit sílu právníků produkční společnosti Lucasfilm, která za filmem stojí.

Společnost pojmenovaná podle "stvořitele" Star Wars se totiž obává, že název piva je tak podobný názvu druhého (respektive pátého, záleží na názoru) filmu Hvězdných válek - Impérium vrací úder (Empire Strikes Back), že by si jej lidé mohli plést s oficiálním výrobkem pod hlavičkou marketingového kolosu Star Wars. A tím není.

Pivovar tak letos narazil při oficiální žádosti o ochrannou známku na pivo Strikes Bock. Lucasfilm při žádosti podal stížnost. "Pojmenování piva pivovaru Empire - Strikes Bock je prakticky totožné ve znění, vzhledu i konotaci se značkou filmu Empire Strikes Back společnosti Lucasfilm," uvádí produkce v námitce. 

Přitom slovo "bock" se od slova "back" diametrálně liší ve významu. Bock je totiž jeden z druhů piva, podle Wikipedie je to "německý nasládlý a silný ležák, s barvou od světle oranžové až po hnědou pocházející z Mnichova." A zřejmě je pro producenty silný až moc. 

Marketingová ředitelka pivovaru Monica Palmer serveru CNN Money řekla, že název piva je jen chytrý vtip. "Nechtěli jsme nic porušit, snažili jsme se udělat dobré pivo s dobrým názvem," uvedla. Nad Hvězdnými válkami ale pivovar nezanevřel a Palmer dodává, že filmům stále fandí.

Star Wars je jedna z nejziskovějších značek nejen v této galaxii, ale i v dalších, mnoho světelných let vzdálených galaxiích, uvádí CNN. Všech šest dosavadně natočených filmů vydělalo 4,5 miliardy dolarů. Do této částky ale nebyly započteny výdělky z marketingu, televizních show a merchandisingu. 

Před dvěma lety se vlastníkem Lucasfilm stala společnost Walta Disneyho. Produkci koupila za čtyři miliardy dolarů. A chystá i další díl Hvězdných válek. Strikes Bock se v něm asi neobjeví.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru