Zakázky jsou, ale lidi chybí. To je stále častější problém dopravních společností v Česku. Například z firmy CM Transport Tachov za poslední dva roky odešlo 40 řidičů. Najít za ně náhradu se nepodařilo, a tak firma musela začít odmítat zakázky. Místo 145 aut jich dnes má o 20 méně. 

Podobně jsou na tom dopravci po celé zemi. Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia upozorňuje, že chybí zhruba pět tisíc řidičů.

Podle Jiřího Hurníka ze společnosti Česmad v Plzni trpí hlavně firmy v regionech blízko německých hranic tím, že řidiči odcházejí za lépe placenou prací do Německa. Kromě vyšších mezd se daří lákat české řidiče například i na lákavé příspěvky na děti. 

"Na rodinné příplatky řidičům, kteří mají 180 euro na dítě, nejsme schopní vygenerovat prostředky. Musí to dojít až tam, že se změní ceny za dopravní výkony v České republice," řekl jednatel tachovského přepravce Milan Čmiko. Firma také musí velké zakázky odmítat nebo usilovat pouze o jejich část. A to není jediný problém. "Tím, že jsme snížili počet vozidel, tak jsme zákazníky, u kterých jsme se nemohli domluvit na lepší ceně, opustili a přenechali je kolegům, kteří možná ještě nějakou dobu dokážou jezdit za tyto ceny, než začnou mít třeba ještě větší problémy než my," uvedl Čmiko.

Prozatím se mu daří firmu držet v plusu, na její rozvoj ale peníze nejsou. "Za rok jsme měli obrat 360 milionů korun, z toho 900 tisíc byl zisk," dodal.

Podle Hurníka německým příspěvkům na děti české firmy konkurovat nemohou. Sdružení se proto snaží přilákat k práci řidiče nové lidi.

Kromě billboardové kampaně, kterou sdružení spustilo na začátku října po celé republice, chce proto jednat například i s úřady práce, aby pomohly s rekvalifikací uchazečů o zaměstnání na profesi řidiče. 

Akademie pro řidiče

Pražská O.K. Trans šla vlastní cestou a už v lednu otevřela vlastní akademii, kde zájemcům pomáhá se získáním potřebných oprávnění. Poté, co bezplatně projdou autoškolou a školeními, pro ni pracují. "Momentálně nám řidiči nechybí, ale jejich nedostatek vnímáme. Ve velké míře je to problém v západní Evropě, který se sem přesouvá, a my na něj musíme reagovat," řekl Václav Svoboda z O.K. Trans.

Zájemci o práci by sice i byli, ale společnost řeší nedostatek řidičů, kteří by byli spolehliví a kvalitní. I on přiznává, že zahraniční společnosti se snaží řidiče přetáhnout k sobě. A aby je české firmy udržely, tak je musí lépe zaplatit, což se promítne do ceny přepravného. 

Potíže začínají mít i spediční firmy, které si jednotlivé dopravce najímají. "Problémem je, že nejsou volné kapacity aut, protože pár dopravních firem zkrachovalo. Ty, co se udržely na trhu, mají stálou práci a sehnat auta na přepravu je větší problém než najít řidiče," uvedl Martin Feifrlík, jednatel společnosti Spedica, s tím, že to musí řešit téměř denně. Zajištění zakázky proto trvá déle nebo není možné ji splnit celou. 

Totéž řeší například přepravce Gefco. "Naše oddělení nákupu se snaží hledat dopravce poměrně aktivně a víme, že je to momentálně dost komplikované," popsal Tomáš Brada ze společnosti Gefco. 

Potíže s nedostatkem řidičů nemají jen přepravní společnosti, ale i ty, které provozují osobní hromadnou dopravu. Řidiče vnitrostátních a mezinárodních linek hledá například i Student Agency. 

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru