Tržby z prodeje luxusního zboží ve světě letos rostou jen mírně a v příštím roce se udrží na stejné úrovni. Podle studie, kterou vypracovala poradenská společnost Bain & Co, se letos prodá jen o dvě procenta luxusních šperků, hodinek, oblečení nebo koženého zboží více než loni. Obchodníci na prodeji utrží asi 283 miliard dolarů (přes šest bilionů korun). 

"V roce 2015 počítáme s růstem jako v letošním roce," uvedla autorka studie Claudia D'Arpiziová. Trh s luxusním zbožím zpomaluje už od roku 2011. Například loni rostl jen o tři procenta. Ještě v prvním čtvrtletí letošního roku prodeje rostly meziročně o 4 procenta, ve druhé polovině roku to ale bude jen 1,5 procenta. 

Podle studie je příčinou poklesu růstu světových tržeb v prodeji luxusu především několik geopolitických událostí. Jednou z nich je pokles poptávky po luxusním zboží v Číně, která za něj utratí nejvíce peněz na světě a tržby z této země dosahují celé třetiny světových tržeb za luxusní zboží.

"V minulých 18 - 24 měsících se vyšší střední třída v Číně stala náročnější a mnoho velkých značek otevřelo více butiků, což některé lidi odradilo," řekla D'Arpiziová. Značky tím podle ní přišly o svou exkluzivitu. 

Prodej luxusu zpomaluje také kvůli krizi na Ukrajině. Klesá totiž poptávka v Rusku, které je druhým největším odbytištěm tohoto typu zboží na světě. Díky oslabení rublu a sankcím EU a USA proti nejbohatším Rusům letos klesla poptávka po výrobcích světových návrhářů o 18 procent.

K prodeji nepřispěly ani demonstrace v Hong-Kongu, kde mnoho luxusních značek prodá průměrně deset procent svých výrobků ročně nebo slábnoucí ekonomika zemí eurozóny. 

Naopak největší růst tržeb studie zaznamenala v severní a jižní Americe, kde vzrostly o šest procent a v Japonsku dokonce o 10 procent. Nejlépe se prodává obuv a kožené zboží. Prodej luxusních aut stoupl oproti roku 2013 o deset procent a letos se prodá i o devět procent více soukromých letadel, především v Brazílii.