Citigroup v úterý oznámila, že v 11 zemích, včetně Česka, skončí se službami pro drobné klienty. Nadále bude obsluhovat jen firmy a instituce.

Mluvčí tuzemské Citibank Eva Chaloupková zdůraznila, že zatím se pro klienty nic nezmění. Služby osobního bankovnictví včetně provozu poboček a dalších obchodních míst bude Citibank dále poskytovat, zahájila ovšem přípravu na prodej tohoto segmentu.

"Budeme pokračovat s nabízením našich produktů a zajišťovat služby. V současné době probíhají přípravy na prodej, jehož dokončení se chystá do konce roku 2015," řekla Chaloupková.

"Česká republika zůstává pro Citi důležitým trhem a Citi zde bude pokračovat v poskytování bankovních produktů a služeb pro institucionální a firemní klienty," dodala.

Plánované kroky se vedle Česka dotknou také osobního bankovnictví Kostariky, Egypta, Salvadoru, Guamu, Guatemaly, Maďarska, Japonska, Nikaraguy, Panamy, Peru a rovněž poskytování spotřebitelských půjček v Koreji.

Z retailových služeb v řadě evropských zemí odešla Citi už dříve, pokračovat bude jen ve Velké Británii, Polsku a Rusku. Zůstává s nimi samozřejmě v USA a dále v Latinské Americe, Spojených arabských emirátech a Austrálii, v rychle rostoucích zemích, jako je Indie, Čína či Indonésie a dalších asijských státech. Celkem jde o 22 zemí.

Citibank působí v tuzemsku jako pobočka Citibank Europe, která je registrovaná v Irsku a vlastní bankovní licenci pro celou Evropskou unii.

Citi, globální společnost poskytující finanční služby, spravuje přibližně 200 milionů klientských účtů a podniká ve více než 160 zemích světa.

V Česku se Citibank zaměřuje zejména na kreditní karty a služby pro bohaté klienty.

Prodej se dotkne zhruba 10 tisíc lidí

Počet klientů v Česku, kterých se chystaný prodej dotkne, banka neudává.

Podle informací HN má ale tuzemská Citibank v oběhu kolem čtvrt milionu kreditních karet a její osobní bankovnictví Citigold, které zahrnuje investování a správu majetku, využívá kolem 10 tisíc lidí, kteří u ní mají uloženo nebo jejím prostřednictví investovali částku přes 1,5 milionu korun. Právě ti po stažení Citibank z tohoto byznysu nebudou mít více příležitostí najít pro sebe novou banku.

Před několika lety se z obdobných služeb pro bohatší lidi stáhla banka HSBC. Kmen těchto klientů HSBC prodala České spořitelně, která ho převzala i se značkou Premier a tyto služby provozuje pod značkou Erste Premier.

Logickým zájemcem o převzetí klientů Citibank by tak byla právě Česká spořitelna, které by to pomohlo posílit služby pro nadprůměrně vydělávající lidi a tím se zbavit své nálepky banky pro masu. Zajímavé by však pro spořitelnu mohly být i klienti s kreditními kartami, protože portfolio kreditek jí v posledních letech klesá, přitom při dobrém řízení rizik kreditky patří k nejvýnosnějšímu produktům bank.

Na obdobný typ klientů se v poslední době zaměřovala i tuzemská LBBW, kterou ale nedávno převzal ruský finančník Igor Kim a své plány v Česku dosud neoznámil.

Česká spořitelna zatím na dotaz, zda má zájem o převzetí části byznysu Citibank, konkrétně nereagovala.

"Sledujeme dění na trhu, analyzujeme obchodní příležitosti průběžně, ale cokoli předjímat by bylo v tuto chvíli předčasné," uvedl Marek Pšeničný z tiskového oddělení České spořitelny.