Německá kancléřka Angela Merkelová vyzvala Čínu, aby zaručila rovný přístup na své trhy pro německé podniky. Peking by měl také zajistit větší svobodu médií a dodržování lidských práv.

Spolková kancléřka to prohlásila na společné tiskové konferenci s čínským premiérem Li Kche-čchiangem u příležitosti páteční schůzky zástupců vlád obou zemí.

"Poukázala jsem na to, že si dokážeme představit čínské společnosti v Německu právě tak jako německé společnosti v Číně, a také jsme hovořili o podmínkách rovného přístupu na trh jak v Číně, tak pro čínské společnosti na německý trh," prohlásila podle agentury Reuters Merkelová.

"Samozřejmě jsem také zdůraznila, že pro Německo jsou velmi důležité rovné podmínky ve veřejných soutěžích, v přístupu na trh, patentech, práci novinářů a v lidských právech," uvedla také kancléřka.

Li v pátek uvedl, že země je připravena uvolnit přístup na trhy. Pokud jde o hospodářský růst Číny, věří, že druhá největší ekonomika světa by letos mohla stoupnout o zhruba 7,5 procenta, a to i přes turbulence ve světové ekonomice. Světová média přitom požádal, aby případné malé odchylky nepřeceňovaly.

Čína, která v roce 2009 předstihla Německo coby největší světový vývozce, je pro největší evropskou ekonomiku klíčový trh, ačkoli čínská ekonomika zpomaluje.

Diplomacie a byznys

Loni byla Čína třetím největším obchodním partnerem Německa a největším partnerem mimo Evropu. Ekonomické vztahy obou zemí tak byly jedním z hlavních bodů na programu páteční schůzky na vysoké úrovni.

Návštěvu čínského premiéra v Německu provází i jednání o miliardových kontraktech. Evropský výrobce letadel Airbus Group v pátek informoval o podpisu rámcové dohody s čínskou plánovací komisí o dodávce 70 civilních letadel A320 a A321. Hodnota předběžné dohody by při katalogových cenách těchto strojů činila zhruba sedm miliard dolarů.

Německý automobilový koncern Volkswagen mezitím oznámil, že prodlouží společný podnik s čínským partnerem FAW Group Corporation o dalších 25 let. Největší evropská automobilka začala s budováním výrobních linek v Číně v 80. letech jako jeden z prvních velkých zahraničních výrobců aut. S FAW spolupracuje více než dvě desetiletí.