Miniaturní auta do města jsou v Česku tradičně v hledáčku hlavně důchodců, kteří by si rádi pořídili levné auto na popojíždění po metropoli a občasnou cestu na chatu. Nový Citroën C1 je však docela jiný. Jeho design je namířen spíše k okouzlení mladé generace, navíc se ani z hlediska pořizovací ceny nemá šanci dostat do užšího výběru, pokud budou hlavní roli hrát právě peníze. Vlastně bude poměrně drahý i pro drtivou část řidičů-nováčků. Zbývá tedy takzvaná zlatá mládež.

Nasazená cena je totiž opravdu velmi sebevědomá. Nejlevněji je možné C1 pořídit za 252 tisíc korun, testovaný model se silnějším z tříválců, v top výbavě, a navíc opatřený možností stáhnout alespoň zčásti látkovou střechu zvanou Airscape stojí 327 tisíc korun.

To je částka, za kterou je možné snadno pořídit i auto o třídu dvě vyšší, výkonnější i prostornější. Na druhou stranu jde o součást strategie automobilky, která velmi často přichází i se statisícovými slevami na své modely. Už teď nabízí zvýhodnění 30 tisíc korun při pořízení vozu na leasing a další slevy ještě časem určitě dorazí.

C1 se navíc svědomitě snaží dokázat, že si tak vysokou částku dokáže obhájit. Už jen tím, jak vypadá; z trojice kolínských sourozenců je zdaleka nejpozoruhodnější s nevšedním designem přídě opatřené LED pro denní svícení, které jsou doplněné o kulaté světlomety.

Auto se pokouší tvářit, jako by mělo oči i obočí. Připočítejme k tomu nejrůznější možné barevné kombinace a Citroën rozhodně nebude nikdy šedou myší v provozu, kterou lidé snadno přehlédnou, což hrozí například poměrně obyčejně vypadající konkurenci v čele se Škodou Citigo.

Vnitřek městského trpaslíka je podobně hravý se zvýšeným středovým panelem, který může být barevně výraznější než zbytek plastové palubní desky. Multimédia a další systémy vozu lze ovládat pomocí dotykové obrazovky. Volant velmi dobře padne do ruky. Lepší by snad mohly být použité plasty, které po zatlačení v některých místech vržou.

Citroën je schopen svézt čtveřici dospělých, i když z logiky dané třídy vyplývá, že lidé vzadu se budou muset velmi uskromnit. A to i v případě testované pětidveřové verze, třídveřová bude mít spíše jen okrajové prodeje. Ideální bude pro ty, kteří cestují nejčastěji sami nebo ve dvou a více lidí svezou jen občas. Z hlediska prostornosti je na tom koncernová trojice Seat Mii, Volkswagen up! a Škoda Citigo určitě lépe. Citroën má i poměrně malý kufr s kapacitou jen 196 litrů.

C1 si lze pořídit se dvěma motory, oba jsou benzinové, oba tříválce. Ve zkoušeném modelu byl silnější z nich s objemem 1,2 litru. Ten disponuje výkonem 82 koní a jeho slabší stránkou jsou vibrace. Ty se dostavují zejména při stání na volnoběh, při jízdě postupně odeznívají. Lichý počet válců ale má takový charakter a je možné se s ním setkat i u konkurence.

Tříválci se líbí vysoké otáčky, ve kterých si vyloženě vrní. Auto navíc váží pod 900 kilogramů a i díky kratšímu zpřevodování pětistupňového manuálu působí mrštným dojmem. A nebojí se ani cesty mimo město. Další výhodou je fakt, že si přitom ani neřekne o příliš velkou porci paliva.

Při cestování mimo město nebo v kolonách se auto vešlo do šesti litrů benzinu na 100 km, týdenní test nakonec skončilo s hodnotou něco málo pod pěti litry, což je příjemný výsledek. Podvozek předčil očekávání. Umí být komfortní a slušně filtruje menší nerovnosti, což přijde vhod při cestování právě po městě. Větší překážky ho ale už mohou rozhodit a tu a tam se ozve zadní náprava. I tak je však na danou třídu nadstandardně příjemný.

 

Tabulka technických parametrů
Citroën C1 1.2 VTi Airscape

Motor: zážehový atmosférický tříválec
Objem: 1199 ccm
Výkon: 60 kW (82 k)
Toč. moment: 116 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 s
Max. rychlost: 170 km/h
Komb. spotřeba: 4,3 l/100 km
Rozměry: 3466 x 1615 x 1460 mm
Cena: 326 900 korun včetně DPH

Související