Akcionáři Korean Air mohou koupi podílu v Českých aeroliniích považovat podle finančních výkazů za výborný krok. Akvizice okamžitě přinesla téměř trojnásobné zhodnocení.

Ve výroční zprávě korejských aerolinií je vstup do českého dopravce z pohledu výnosu nejúspěšnější investicí firmy. Zatímco kupní cena 44 procent akcií je 3,7 milionu dolarů, hodnota v účetnictví je podle ocenění Korejců 10,3 milionu dolarů. To vše se ale v dalších týdnech či měsících změní.

Kdo doplní kapitál?

Ztrátové České aerolinie se neobejdou bez dalšího doplnění kapitálu, což za všech okolností korejskou investici znehodnotí. ČSA postrádají zhruba tři čtvrtě miliardy korun kapitálu. Otázka je, zda a jak se doplní a hlavně zda tato investice bude pro Korean Air dávat smysl.

Korejci by do ČSA museli vložit zhruba 300 milionů, tedy o polovinu více, než na kolik si svůj podíl v současnosti cení. Nový kapitál navíc nepřináší žádná aktiva, pouze kryje předchozí ztráty. Vedení firmy už ale tvrdí, že peníze nejsou potřeba kvůli přežití firmy, ale pro možnost jejího dalšího rozvoje.

O navýšení kapitálu jedná vedení Českého Aeroholdingu, což je státní firma, která vlastní 54 procent ČSA, se zástupci Korean Air. Žádný konkrétní výsledek ale zatím nepadl. Korejce k doplnění peněz nic nenutí, podle smlouvy mají možnost svůj podíl prodat státu zpět za původní cenu a bez ztráty z obchodu vycouvat. Objevují se spekulace, že se právě k této možnosti Korean Air přiklání, z jednání ale nic takového zatím nevyplynulo.

Situaci ještě komplikuje paralelní proces. Společnost Travel Service by měla převzít 34 procent akcií ČSA, což schvalují antimonopolní úřady zemí, kde se obě firmy střetávají jako konkurenti. Otázka je, zda se podaří kapitál doplnit ještě před vypořádáním této transakce a Travel Service získá podíl v posílených ČSA, nebo bude muset jako nový akcionář sám přijít s úměrnou "injekcí".

Ani jedna z možností není ideální. A to jak možnost, že stát vloží do ČSA peníze a vzápětí svůj podíl prodá za mnohem nižší cenu dál, tak ani varianta, že Travel Service získá podíl za podmínek dohodnutých loni v prosinci a poté bude muset do firmy vkládat ještě stovky milionů. Pokud by se Travel Service rozhodl od transakce odstoupit, mohly by mít podobnou tendenci i Korean Air, které chtějí ČSA ovládat společně právě s touto českou firmou. ČSA by tak opět mohly patřit z 98 procent státu a celá privatizace by tak po téměř deseti letech byla opět na začátku.

Na dotazy Korean Air nereagovaly a spoluvlastník Travel Service Jiří Šimáně se k věci až do schválení transakce nechce vyjadřovat.

Bez pevného bodu

Nejistota ohledně akcionářů a doplnění kapitálu není jediným problémem. Firmu dál trápí pokles počtu cestujících na linkách do Ruska a na Ukrajinu, což byl základ byznysu společnosti. Restrukturalizační plán stavěl právě na tom, že se ČSA stanou mostem mezi východem a jihozápadem Evropy.

"Pokles poptávky na lety mezi Ruskem a Českem přetrvává i na konci letní a začátku nové zimní letové sezony," popisuje mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Na letech do Ruska ubyla v létě meziročně téměř pětina cestujících, na letech na Ukrajinu dokonce 60 procent. Prázdnější letadla se rychle projevila v poklesu cen letenek. ČSA v tomto problému nejsou samy, podobné starosti mají i další evropské aerolinie.

"Do Moskvy se nyní z Prahy létá o třetinu levněji," říká Josef Trejbal ze serveru Letuška.cz. Podle něj se tato destinace ještě loni prodávala za ceny kolem deseti tisíc korun, letos je běžná cena šest tisíc.

ČSA takový pokles odmítají. Podle nich obrat na ruských linkách klesl zhruba o čtvrtinu. I kvůli tomu na lety nasadily menší letadla a větší airbusy se rozhodly prodat.

Aerolinie tak snižují kapacitu, kterou nabízejí na lety směrem na východ, a stává se z nich malý evropský dopravce. V provozu bude jen jediné letadlo s kapacitou nad 135 míst, a to Airbus A330 s 276 sedadly, který firma třikrát týdně nasazuje na lety do Soulu. Tato linka má utužit spolupráci s Korean Air, od nich si koneckonců ČSA velký airbus pronajímají.

Podle informací MF Dnes tato linka, která létá od loňského června, vykázala ztrátu 200 milionů korun. ČSA ji ale hájí. "Tato linka se zlepšuje ve všech parametrech, přibývá cestujících a zlepšuje se i její ekonomika," říká Šabík. Vyhodnocování podle něj bude možné až po několika letech, firma už nehodlá linky zavádět a rušit jako na běžícím pásu.

ČSA a jejich flotila

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru