Strany a hnutí se kromě billboardů, dárků nebo komunikace na sociálních sítích snaží oslovit voliče i jinak. Důvodem bývá hlavně to, že na rozsáhlé kampaně nemají tolik peněz.

Například Strana zelených v Praze 2 a Teplicích zkouší guerilla gardening. Kandidáti si vyberou nevyužitou půdu a zasadí do ní několik rostlin. Nakonec ještě zapíchnou cedulku s logem strany.

"Guerilla gardeningem zelení ukazují, jak by města a obce mohly vypadat, kdyby jim někdo věnoval trochu péče. Občany si nekupujeme stovkami bezobsažných billboardů nebo vlastnictvím mediálních domů, ale oslovujeme je skutečnými příklady toho, co prosazujeme," říká mluvčí Strany zelených Jan Žáček.

Piráti v Žatci pro změnu nechali vyrobit několik houpaček. Že jde o kampaň České pirátské strany, se lidé dozví na sedátku, kde je vypálené logo strany.

"Místo billboardů jsme se rozhodli raději udělat něco hezkého a užitečného," tvrdí strana na Facebooku, kde o kampani informovala.

Piráti stojí i za další netradiční kampaní. Spolu s iniciativou Žít Brno, se kterou v jihomoravské metropoli kandidují v koalici, umístili ve městě desítky jízdních kol.

"Barvíme kola naduhovo a rozmisťujeme je po Brně se sololitem a plakátem, takže nemusíme platit za pronájem sloupu," popisuje mluvčí pirátů Mikuláš Ferjenčík, jak ušetřili za reklamní prostor.

Hnutí ANO v Praze 8 oslovuje voliče na lavičkách. Vytipovalo si několik poškozených, vyrobilo prkénka a tam, kde chyběla, je dodalo.

Opravené lavičky teď vypadají tak, že vedle starých počmáraných a polepených prkének se blyští nové modré s logem hnutí ANO a nápisem "Opravili jsme to...".

Kandidát hnutí Volba pro Teplice Jakub Mráček přišel s netradičním způsobem, jak rozdávat letáky.

"Manželka mi k narozeninám pořídila volební dvojkolo. Budu z něj rozhazovat letáky jako večerníček," pochvaloval si dárek.

V několika městech, mimo jiné ve Vsetíně či Opavě, se objevují na sloupech ručně psané plakáty. Jde o kampaň, za kterou stojí zelení spolu s dalšími stranami, se kterými před volbami uzavřeli koalice.

Lidé mohou kandidátům napsat jakékoliv nápady, které by podle nich zlepšily život v daném místě. Občané brněnských Vinohrad si například přejí nový bazén, lepší sousedské vztahy nebo pravidelné jarmarky a trhy.

A kandidáti tvrdí, že jakmile se dostanou na radnici, začnou požadavky lidí plnit.

V Havířově se před volbami objevilo osm ptačích budek. Po městě je rozmístili zelení spolu s piráty, kteří tam kandidují v koalici.

"Lidem chyběly jakékoliv informace o tématech, které řešilo zastupitelstvo i radnice. Rozhodli jsme se tedy absenci informací doplnit. V průběhu září jsme v Havířově nainstalovali celkem osm budek, kam přibližně jednou za tři dny dáváme informace o investičních akcích v Havířově nebo různé ankety. Současně o všem informujeme na Facebooku. Aktivity venku a na internetu se tak propojily," říká koaliční kandidát Pavel Kadlec.

Komunální volby, ze kterých vzejde přibližně 70 tisíc zastupitelů, se konají v pátek 10. a v sobotu 11. října. O funkce se uchází 234 tisíc kandidátů.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se