Nenašlo se dost zájemců o kvalitní potraviny. Tak zní vysvětlení provozovatele třípatrového obchodního domu Julius Meinl, který v centru Prahy otevřel před necelým rokem prodejnu, kavárnu a restauraci. V Česku tak ubude další místo, kam je možné chodit pro drahé sýry, ústřice nebo třeba lanýže.

Jenomže ono to tak jednoduché není. Neúspěch tohoto podniku není ani tak výsledkem nedostatku lidí, kteří jsou ochotni zaplatit více peněz za prémiové potraviny, jako spíš vítězstvím jejich zdravého rozumu. A je to vcelku dobrá zpráva o vkusu českých bohatých lidí. Dál na východ by se možná takovýto obchod stal chrámem snobů, v Česku ze sebe lidé s nadprůměrnými příjmy odmítli dělat hlupáky.

Pokus otevřít v Praze kopii úspěšného obchodního domu, který už čtyřicet let funguje na vídeňských Příkopech, byl zpackaný už od samého začátku. Milovníci dobrého jídla upozorňovali od otevření loni v prosinci na poloprázdné regály, nesympatickou obsluhu a zejména předražené zboží. Šéf pražského Julia Meinla to později označil za důsledek „lidského selhání“.

Je notoricky známo, že Česko je – podobně jako i další postkomunistické země – odbytištěm superlevných, málo kvalitních potravin. Často i produkty známých firem jsou u nás prodávány pod stejnou značkou jako jinde v Evropě, ale v horší kvalitě. Naopak v kategorii průměrné či vyšší kvality u nás nakoupíme zboží za vyšší cenu než u vyspělejších sousedů. Jistě, trh pro tyto potraviny je u nás malý. Jenže on se právě díky strategii zahraničních obchodníků nikdy ani nemohl vytvořit.

Názory na Facebooku

Logo sociální sítě Facebook.Názorovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Kvalitní potraviny dnes nabízejí v Česku například britské obchody Marks and Spencer. Ale schválně, pokud si tu koupíte výborné maso, skvělé saláty či kvalitní zeleninu, zkuste odlepit české cenovky. Dost možná pod nimi najdete původní cenovky v librách a asi vás překvapí, že ceny jsou v přepočtu tady v Praze často vyšší. Podobné je to i v dalších prémiových obchodech, hlavně v Praze a v dalších větších městech. Daří se jim dobře, protože to na rozdíl od Julia Meinla nepřehánějí a nedělají tak okatě.

Krach obchodního domu této značky by mohl být pro obchodníky lekcí, že by i v Česku mohl vzniknout normální trh. Takový, na kterém se kvalitní zboží nerovná luxus, a automaticky neznamená, že je předražené. Pouze o něco dražší než průměr. Ale než se tak stane, zůstaneme i nadále v té části Evropy, ve které jsme před pětadvaceti lety být nechtěli. Ta už teď není definovaná politicky, nýbrž ekonomicky. Jako ráj laciného šmejdu.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se