Před dvěma lety se třicetiletý podnikatel Radek Novotný ztratil. Zabloudil při dovolené na Srí Lance. Nevěděl, jak se jmenuje hotel, nevěděl, jak se k němu dostat, neměl kontakt na recepci. Ten tedy teoreticky měl, ale musel by se připojit na internet, což se mu nedařilo.

Nakonec s vypětím sil a trochou štěstí situaci zvládl. Po návratu do Prahy se tento spolumajitel společnosti MediaWork pokusil svoji nepříjemnou zkušenost využít a vymyslel aplikaci. Takovou, která by cestovatele dovedla z podobné šlamastyky dostat.

Po mnohaměsíčním vývoji, testování a konzultacích s hoteliéry tak společně s Pavlínou Zychovou vytvořili MyStay. Jejím základem jsou mapy, které jsou stejně jako celá aplikace přístupné bez připojení k internetu. Přes mapu se uživatel dostane k dalším funkcím, jako je například průvodce. A součástí je i možnost okamžitého propojení s recepcí.

Ačkoli má aplikace pomáhat turistům a hotelovým hostům, zástupci MyStay svoji službu prodávají hotelům. Z jejich webu nebo z rezervačního e-mailu si hoteloví hosté mohou ještě před příjezdem aplikaci stáhnout.

Právě příjezd totiž může být jednou z nejsložitějších částí pobytu. "Skrze aplikaci mohou hotely svým hostům nabídnout ověřené taxi nebo doporučit spolehlivou směnárnu. A tím je ochránit před různými nástrahami," popisuje další z možností spoluzakladatelka MyStay Pavlína Zychová.

Každá aplikace je tedy unikátní, vytvořená pro jednotlivé hotely, a nabízí funkce podle toho, jací hosté je navštěvují nejčastěji. Právě i díky zahraniční klientele má několik jazykových variant. "Zároveň je flexibilní, v případě, že se nějaká funkce nepoužívá nebo naopak je nutné novou přidělat," dodává Zychová.

Hotely si podle ní cení i funkce kontaktu na manažera. "Máme přednastavený kontakt na manažera, u kterého si host může přímo postěžovat. To má výhody pro obě strany. Manažer může hostovi pomoci vyřešit konkrétní hotelový problém, a tím ho přesvědčit, aby například v hodnocení hotelu na vlivných webech typu TripAdvisor zvolil lepší známku a danou věc nepopsal jako neřešitelnou," říká Zychová, podle níž tuto funkci hosté používají jako dvanáctou nejčastější.

Start-upy u tabule

Seriál Hospodářských novin nabízí každý čtvrtek profil jednoho českého zajímavého start-upu. Základem každého profilu bude video maximálně dvouminutové prezentace - takzvaného pitche.

V něm majitelé začínajících firem za pomoci klasické bílé tabule a obyčejného fixu představí, čím je jejich projekt výjimečný a proč by o něj měli mít potenciální zákazníci nebo investoři zájem.

Druhou částí je dotazník na který jednotliví start-upisté odpovídají šéfredaktorovi IHNED.cz Miloši Čermákovi.

Poslední částí profilu je článek, který rozebírá zejména dosavadní podnikání mladé firmy, její počínání na trhu a plány do budoucna.

Jednotlivé díly seriálu jsou dostupné na ihned.cz/utabule

Momentálně službu využívá zatím dvanáct hotelů v Česku. "Spolupracujeme například s hotely Thermal, Your Prague Hotels nebo Chateau Mcely," vyjmenovává Zychová.

S většinou hotelů společnost spolupracuje už od začátku, kdy společně ladili všechny detaily, a oficiálně ji nabízejí půl roku. Měsíčně hotel na poplatcích za aplikaci zaplatí stovky až tisíce korun. "Je do nich zahrnutá podpora komunikace, technická podpora, čtvrtletní analýzy nebo třeba workshopy," uvádí Zychová. Fixní částka za vývoj se pohybuje podle velikosti hotelu i požadovaných funkcí v řádu desetitisíců korun.

Za celou dobu si aplikaci stáhlo něco ke dvěma tisícům hostů. Za nejkurióznější místo stažení firma považuje českou vojenskou základnu v Afghánistánu, odkud si host stáhl aplikaci pro hotel Thermal. Průměrně si s ní hosté hrají minutu a půl a zapnou ji během pobytu asi devětkrát. Kromě informací, které by jim jinak poskytl recepční nebo průvodce, v ní standardně najdou všeobecné informace o Česku. A když se třeba host nudí v restauraci a tápe nad výběrem, může si najít popis českých jídel. "Aplikace je má i zabavit," vysvětluje Zychová.

Kromě uvedených služeb se MediaWork stará také o propagaci aplikace v samotných hotelech, které přes ni mohou prodávat služby, což je podle Zychové jedna z konkurenčních výhod. A myslí si, že i následná spolupráce se zapojenými hotely by mohla být výhodou při expanzi do zahraničí, kterou společnost plánuje. I proto se pražská firma poohlíží po investorovi z hotelového prostředí, který by jí pomohl aplikaci za hranicemi Česka nejen propagovat, ale i prodávat.

"V zahraničí máme dva velké konkurenty. Klademe důraz právě na postkomunikaci a na péči o zákazníka. V současné chvíli na toto řešení vzniká nová společnost, která bude zajišťovat především marketing a také případný prodej v zahraničí," uvádí Zychová. A co budoucnost aplikace? Nedávno například síť hotelů Hilton zaujala zprávou, že se v dohledné době chystá umožnit hostům otevírat dveře pokojů místo karet smartphony.

"I to jsme schopni do naší aplikace přidat. Momentálně o té možnosti už i jednáme, ale zatím se zdá, že jak hotely, tak jejich hosté jsou v tomto ohledu poněkud konzervativní," dodává.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru