Odbory v Českých aeroliniích chtějí po ministru financí Andreji Babišovi (ANO), aby prověřil podmínky smlouvy s Korean Air, na jejichž základě dopravce vloni získal 44procentní podíl v ČSA. Od vstupu strategického investora do ČSA si stát sliboval navýšení kapacit a rozvoj dálkové dopravy, což se však v současnosti neděje, řekl prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala. Na zájem odborů o prověření akcionářské smlouvy upozornila Česká televize.

"Nevíme, jaké jsou v té smlouvě právní nároky. Pan ministr financí proto slíbil, že prověří, zdali existuje nějaká šance, jak z té smlouvy vycouvat," řekl Fiala. To ale piloti považují za krajní řešení. Daleko raději by viděli obrat v postoji Korejců spojený s podporou ČSA.

Korejský dopravce získal vloni 44procentní podíl v ČSA za zhruba 70 milionů korun. Cenu, kterou tehdy stát za problematickou společnost dostal, ale odborníci na letectví dávali do souvislosti právě s ochotou Korean Air do ČSA investovat. O pražském letišti jako o budoucím uzlovém bodu pro přestup cestujících z Asie hovořil při podpisu smlouvy s Korejci i tehdejší předseda vlády Petr Nečas (ODS).

Jednání mezi odbory a vedením prý vázne

"Výsledky roční spolupráce, kdy České aerolinie oznámily propouštění třetiny pilotů a bezmála poloviny palubních průvodčích, podle odborů dávají spíše tušit, že Korean Air o České aerolinie ztratily zájem," uvedl Fiala.

Pondělní jednání odborů s ministrem financí považují za příznivý obrat i zástupci leteckých průvodčích. Stevardi a letušky minulý týden oznámili zahájení stávkové pohotovosti a hrozí stávkou v případě, že by s nimi vedení Českých aerolinií odmítalo o chystaném propouštění dále diskutovat. Právě jednání mezi odbory a vedením podle předsedkyně Odborové organizace posádek letadel Petry Posové vázne.

"Způsob jednání mezi námi a managementem spočíval v tom, že oni nás pouze informovali o tom, co budou nebo nebudou dělat. V podstatě ta naše stanoviska v tom nehrála vůbec žádnou roli," dodala.

Babiš v pondělí zopakoval, že podle něj za špatné hospodaření dopravce mohou předchozí vlády a management. Zároveň uvedl, že ministerstvo financí jedná s Korean Air o navýšení kapitálu do ČSA.

Vloni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun. V současnosti společnost zaměstnává 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčí a téměř 270 pracovníků v administrativě. V roce 2011 dopravce podle výroční zprávy zaměstnával bezmála 1500 lidí z toho 292 pilotů a 613 letušek a stevardů. Rok před tím personál dopravce představovalo přes 2 tisíce lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčí.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru