Ford Motor Company

- Firma je podle objemu tržeb 28. největší na světě a pátou největší automobilkou.
- V roce 2012 vyrobila 5,6 milionu vozů a její tržby dosáhly výše 134,3 miliardy dolarů.
- Dědicové Henryho Forda nyní disponují akciemi, které jim zajišťují nadvládu nad společností - patří jim 40 procent hlasovacích práv.

Kolem roku 1900 silnice ovládaly elektromobily. Jezdilo jich více než vozů na benzin, byly rychlejší i pohodlnější. Stačilo zmáčknout knoflík a nebylo třeba startovací kliky. Henry Ford vše během pár let změnil. Zaplavil celý svět hlučnými, ale levnými vozy, které poháněl spalovací motor.

Automobil přestal být jen módní záležitostí. Stvořil Ameriku tak, jak ji dnes známe. Ze zemědělské země se USA za pomoci 15 milionů laciných vozů - tolik Fordů T se mezi lety 1908 a 1927 prodalo - přetvořily v zemi, kde vládne střední třída, a oporu západní demokracie. Paradoxně proti vůli samotného ultrakonzervativního průmyslníka, přesvědčeného antisemity, který se pošpinil sympatiemi k Adolfu Hitlerovi.

Nacisté naštěstí 2. světovou válku nevyhráli a na politické názory Henryho Forda se zapomnělo. Proto může být oslavován jako muž, který odstartoval éru automobilové civilizace. Nevědomky změnil i silokřivky ekonomiky. Ropa se od dob, kdy jeho vozy začaly sjíždět z výrobních linek, netěží pro petrolej, ale právě kvůli pohonu motorů. Bez Henryho Forda by neexistovaly ani obří naftařské firmy, velmoci by neměly takový zájem o Perský záliv a auta by se zřejmě nestala ani problémem pro životní prostředí.

Z farmy přes elektrárnu do automobilky

Ford vyrůstal na farmě u Dearbornu na okraji Detroitu, ale k velké nelibosti otce mu učarovalo nikoli zemědělství, nýbrž technika. Především hodinky a motory, respektive parní stroje. Dlouho zůstávalo jen u zájmu, kterému se věnoval večer po práci v detroitské elektrárně. K rozhodnutí vsadit na automobily se odhodlal poté, co mu ideu vozu na benzinový motor schválil vynálezce (a jeho tehdejší zaměstnavatel) Thomas Edison. Vlastní firmu Ford Motor Company založil v roce 1903. V ní prosadil ideu: jednoduchý a spolehlivý vůz, který by byl natolik levný, že by si ho mohl dovolit každý, kdo trochu více vydělával. Na prvním místě farmáři. Po dlouhých přípravách zahájil výrobu "plechové Lízinky", tedy Fordu T, který s minimálními úpravami vyráběl až do roku 1927.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se