Tuzemské sklářství překonalo těžké období a řada sklářských firem hlásí výrazné růsty zakázek. Některé společnosti mají vyprodáno i na rok dopředu. Vyplynulo to z diskuse nazvané Sklářské svítání, kterou v úterý uspořádal v Jablonci nad Nisou Svaz průmyslu a dopravy.

"Daří se nám výtečně. Nestíháme v řádu měsíců až let. Jsme vyprodaní minimálně na rok dopředu," uvedl obchodní ředitel společnosti Preciosa Ornela Petr Puš. Zatímco v krizovém roce 2009 společnost prodala 1600 tun perliček, které jsou jejím hlavním produktem, letos očekává 4000 prodaných tun. S výrazně levnější produkcí konkurence z Číny bojuje Preciosa kvalitou výrobků.

Sklářství se dokázalo z nepříznivé situace podle zástupců firem dostat zejména díky zkušené pracovní síle, která není extrémně drahá. "České sklo, ať se bavíme o technických oborech nebo o uměleckých, vždy stálo a padalo s tím, jak pestrou paletu nabídky mělo. A krize firmy vyburcovala k experimentům - některé skončily dobře, některé hůře, ale každopádně začalo být přikázáním, že je nutné přicházet s novými věcmi," dodal spoluorganizátor akce a kurátor zdejšího Muzea skla a bižuterie Petr Nový.

"Ode dna jsme se odrazili natolik, že jsme se 'praštili do hlavy' o strop a máme opačný problém. Máme tolik zakázek, že už nestačíme vyrábět," uvedl v debatě ředitel sklárny Ajeto v Lindavě Jaroslav Turnhöfer. "Neděláme inovace, nemáme designéry a nevyvíjíme nové řady ani nemáme žádné zástupce ve světě. Svět sám si nachází nás a funguje nám to čím dál tím líp," dodal. Kvalita produkce podle Turhnöfera přitahuje tvůrce a designéři si tip na výrobce předávají sami.

"Za posledních šest let se hodně změnilo, sklářský průmysl se stabilizoval a firmy získaly nové zakázky. Došlo k celkové stabilizaci a sklářský průmysl žije," uvedl tajemník Asociace sklářského a keramického průmyslu Marek Novák.

Zatímco před krizí v roce 2008 sklářský a keramický průmysl podle statistiky asociace zaměstnával 31 240 osob, o rok později to bylo méně než 20 000 lidí. Loni se toto číslo zvýšilo na 21 144. Výrazně menší počet zaměstnanců dokáže segmentu zvolna vracet jeho dřívější významné postavení na trhu. Celkové tržby firem v důsledku krize rapidně klesly z 49,81 miliardy korun v roce 2008 na 36,72 miliardy korun v roce 2010. Loni již tržby sklářského a keramického průmyslu dosáhly 42,22 miliard korun.

"Kromě nedostatku výrobních kapacit je naším hlavním problémem nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Chybí nám hlavně brusiči, protože v poslední době se učiliště zaměřovala spíš na umělečtější profese," dodal Turnhöfer.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru