Alternativní taxislužba Uber může v Německu nadále fungovat. Soud ve Frankfurtu nad Mohanem v úterý zrušil předběžné opatření, které činnost americké společnosti v zemi zakazovalo. Německé klasické taxislužby, které o zablokování Uberu v Německu usilovaly, se budou domáhat svého cíle v běžném soudním řízení.

Sdružení německých taxislužeb Taxi Deutschland usiluje o zákaz užívání Uberu v zemi s tvrzením, že služba představuje nekalou konkurenci pro taxikáře. Taxislužby tvrdí, že řidiči spolupracující s Uberem nemají koncesi pro provozování taxi ani neplatí dražší povinné ručení, které je spojeno s provozováním osobní dopravy.

Soud ve Frankfurtu na konci srpna ve zrychleném řízení rozhodoval o stížnosti Taxi Deutschland a nakonec rozhodl, že Uber porušuje zákon o přepravě osob. Vydal proto předběžné opatření, jímž zakázal fungování Uberu v celém Německu pod hrozbou pokuty do výše 250 tisíc eur (6,9 milionu korun) za každou uskutečněnou jízdu.

Nyní soud předběžné rozhodnutí stáhl. Vyhověl tak požadavku právníků Uberu, kteří tvrdili, že není důvod pro zrychlené řízení a že se věc může rozhodnout ve standardním soudním sporu.

"Vítáme dnešní rozhodnutí německého soudu o zrušení předběžného opatření vůči službě UberPOP vydaného na základě žaloby společnosti Taxi Deutschland. Nedávný průzkum ukázal, že 70 procent Němců chce mít možnost sdílet své vozy. Soudní rozhodnutí je tak skutečným krokem správným směrem," reagoval mluvčí společnosti Uber v Německu Fabien Nestmann.

Aplikace Uber umožňuje zákazníkům, kteří si ji stáhnou do mobilního telefonu, spojit se přímo s registrovanými řidiči, kteří je odvezou na určené místo. Slouží zároveň i jako taxametr a platební nástroj.

Pro Uber je Německo jedním z nejrychleji rostoucích trhů v Evropě. Podle Nestmanna jen od počátku roku vzrostl pětinásobně a očekává další, dvojnásobný nárůst do konce roku.

Uber byl založen v San Francisku v roce 2009 a jeho tržní hodnota se po červnovém zvýšení kapitálu pohybuje kolem 18 miliard dolarů (379 miliard korun). Firma se označuje za trh, který zprostředkovává kontakt mezi řidiči a zákazníky, nikoli za přepravní službu.

Přístup Uberu ale v řadě evropských měst narazil na regulaci trhu s dopravními službami. V červnu proti ní protestovali taxikáři v řadě evropských měst - tvrdili, že služba pro ně představuje nelegální konkurenci. Radnice v Berlíně a Hamburku službu Uber zakázaly, protože její řidiči neměli povolení pro přepravu cestujících ani požadované pojištění.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru