Do tří let by Českou republiku mělo pokrýt dalších 90 plnicích stanic na CNG. Počet vozidel na stlačený zemní plyn přibývá řádově o několik tisíc ročně a úměrně se zvyšuje i poptávka po plnicích stanicích.

V pořadí šedesáté plnicí místo otevře tuto sobotu společnost E.ON ve Žďáru nad Sázavou. Právě E.ON je jedna ze dvou společností, které do rozvoje infrastruktury CNG hodlají investovat nejvíce prostředků.

Společně s firmou Vemex, která je vnučkou ruského státního podniku Gazprom, má připraveno zhruba půl miliardy korun.

"E.ON plánuje v příštích pěti letech postavit v ČR celkem asi 50 plnicích stanic v celkové hodnotě 800 milionů korun," říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu.

Dalších řádově 250 milionů se chystá investovat česká skupina Bonett, která již dnes provozuje síť v hodnotě 100 milionů korun.

Boj o první místo

Současnou jedničkou jsou shodně s počtem deseti provozovaných stanic skupina RWE a Bonett Gas Investment. "Nyní pracujeme na výstavbě tří dalších veřejných CNG stanic. Jedná se o lokality Plzeň, Olomouc a Kosmonosy. Zároveň jsme posílili stanici v Hradci Králové," uvedl Martin Chalupský, mluvčí skupiny RWE.

Vemex chce letošní rok završit otevřením 15 stanic místo současných osmi. Podle marketingového ředitele Huga Kysilky firma plánuje do tří let obsadit pětinu českého trhu. Investiční garance Vemexu poskytne jeho německá matka Gazprom Germania.

Nejvíce stanic ale bude mít na konci roku zřejmě společnost Bonett.

"Aktuálně kolaudujeme naši v pořadí jedenáctou CNG stanici ve Velkém Meziříčí. Do konce roku přidáme dalších šest v lokalitách Vyškov, Svitavy, dvě nové stanice v Praze a o dvou místech ještě jednáme. Do roku 2015 bychom měli vstupovat s počtem 17 CNG stanic v síti Bonett Eurogas. Pro příští rok máme naplánovaný rozvoj v počtu dalších 15 až 20 stanic Bonett," potvrdil Václav Holovčák, místopředseda představenstva Bonett Gas Investment. Pět stanic provozuje také Pražská plynárenská.

Optimální počet stanic pro Českou republiku je podle odborníků 200 až 300 jednotek. Tohoto počtu by mělo být dosaženo během tří až pěti let. Podle výkonného ředitele Českého plynárenského svazu Jana Rumla má například Benzina už nyní podepsané kontrakty na 25 stanic a uvažuje o 40.

CNG aut přibývá

Po českých silnicích jezdí nyní už sedm a půl tisíce aut na CNG. Za letošní první pololetí přibylo 778 vozů a minimálně stejný nárůst se očekává i do konce roku.

Potenciál CNG zvýšilo nedávné uvedení modelu Octavia G-Tec mladoboleslavské automobilky. Octavia je v Česku dlouhodobě nejprodávanějším autem a velmi často se objevuje ve firemních flotilách. Právě na ty chtějí prodejci CNG cílit.

Kromě osobní dopravy se CNG začíná prosazovat i do veřejné dopravy a komunálních služeb. V 35 městech České republiky jezdí už nyní 512 CNG autobusů a dalších 81 vozidel používají komunální služby.

Vzhledem k úspornému provozu začaly stlačený plyn využívat i nejrůznější kurýrní služby včetně České pošty. Ta v rámci obměny vozového parku nakoupila během dvou let tisícovku CNG aut.

Stejně uvažují i provozovatelé taxislužeb. Informaci o nákupu 150 kusů již zmíněné Octavie G-Tec včera oznámil majitel největší taxislužby v Česku Jiří Kvasnička.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru