Česká obchodní inspekce (ČOI) zjistila ve druhém čtvrtletí nedostatky u 80 procent z 219 kontrolovaných internetových obchodů. Uložila za ně provozovatelům 163 pokut. ČOI se zaměřila i na spotřebitelské úvěry, u kterých našla pochybení u dvou třetin kontrolovaných subjektů.

U e-shopů se téměř v polovině případů jednalo o užívání nekalých obchodních praktik. Na tiskové konferenci to dnes uvedl ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

"Obchodníci nejčastěji neposkytli úplné, přesné nebo pravdivé informace o nabízených produktech, o obchodních podmínkách nebo zamlčeli důležité informace, které mohly zásadním způsobem ovlivnit rozhodnutí spotřebitele o uzavření smlouvy," řekl Bezecný.

V období od začátku dubna do konce června provedli inspektoři ČOI celkem 219 kontrol. V nich kontrolovali především to, jak internetoví prodejci plní povinnosti vyplývající ze zákona o ochraně spotřebitele a dalších právních předpisů.

Nedostatky byly zjištěny při 175 kontrolách. Inspekce za ně uložila celkem 163 pokut v celkové hodnotě 1,186 milionu korun. V prvním čtvrtletí zjistila ČOI prohřešky u necelých tří čtvrtin kontrol e-shopů. Udělila za ně pokuty za 1,2 milionu korun.

Problematické úvěry

ČOI našla nedostatky také v nabídkách spotřebitelských úvěrů. Z 57 případů ve druhém čtvrtletí splnila povinnosti stanovené zákonem pouze třetina kontrolovaných. Polovina zjištěných nedostatků se týkala zákona o spotřebitelském úvěru. 

"Za nejzávažnější porušení povinností považujeme případ, kdy věřitel použil k zajištění splacení spotřebitelského úvěru směnky," uvedl Bezecný.

Podle něho zásadním způsobem mohou ovlivnit rozhodnutí spotřebitele o uzavření úvěrové smlouvy i neúplné nebo chybné informace poskytnuté věřitelem před jejím uzavřením. Proto i postihy budou odpovídat míře společenské nebezpečnosti zjištěných nedostatků, dodal.

Na základě odhalených porušení uložila inspekce v hodnoceném období pravomocně 37 pokut v celkové hodnotě více než milion korun.