Likérce Jan Becher – Karlovarská Becherovka ve finančním roce, který končil v červnu 2014, vzrostl zisk před zdaněním více než dvojnásobně. Dosáhl 392 milionů korun oproti předchozím 171 milionům.

Tržby se zvýšily o devět procent na 1,317 miliardy korun. Výsledky se tak vrátily na úroveň před prohibicí. Auditované výsledky poskytl ve čtvrtek mediální zástupce společnosti Pavel Tesař.

"Jsme velmi spokojeni s našimi výsledky za uplynulý finanční rok. Dopadly nad očekávání, a dokonce mírně převyšují úroveň, které jsme dosahovali před prohibicí. Určitě nám pomohl i rostoucí trend konzumace kvalitních a prémiových alkoholových značek," komentoval výsledky generální ředitel likérky Anthony Schofield.

Likérů domácích značek, jako je Becherovka Original, Lemond nebo KV 14, firma prodala o 19,2 procenta více než loni. Prodej importovaných značek, mezi které se řadí například whiskey Jameson či gin Beefeater, se zvýšil meziročně o 17,2 procenta.

Hospodaření společnosti v předchozím roce negativně ovlivnila metanolová aféra a následná prohibice. Poté, co se v září 2012 objevily desítky lidí se zdravotními problémy po konzumaci otráveného alkoholu, vyhlásilo české ministerstvo zdravotnictví zákaz prodeje lihovin nad 20 procent alkoholu. Opatření se zmírnilo po dvou týdnech.

Pro Becherovku měla aféra nejhorší dopad na Slovensku, kde jí prodej klesl o polovinu.

Likérka Jan Becher – Karlovarská Becherovka, a. s., je společností s více než dvousetletou tradicí. V roce 1807 ji založila rodina Becherů, tehdy jako rodinný podnik.

V roce 2001 byl dokončen proces privatizace, a společnost tak přešla do vlastnictví francouzské skupiny Pernod Ricard. Ta je druhým největším výrobcem alkoholických nápojů na světě.

Becherovka se tradičně objevuje v první desítce nejoblíbenějších českých značek. Recept na výrobu jejích likérů znají údajně pouze dva pracovníci výroby.

Skupině Pernod Ricard zisk klesl

Celé skupině Pernod Ricard, která kromě Becherovky vlastní například značku vodky Absolut či koňaku Martell, čistý zisk za uplynulý finanční rok klesl o 13 procent na 1,02 miliardy eur (28,3 miliardy korun) a tržby se snížily o sedm procent na 7,9 miliardy eur.

Podle firmy souvisí výsledek s přísnou kontrolou nákladů poté, co se na tržbách podepsal nepříznivý pohyb směnných kurzů a prudký propad tržeb na klíčovém trhu v Číně.

Pernod Ricard – podobně jako jeho menšího konkurenta Rémy Cointreau nebo další rivaly – poškodila čínská vládní kampaň proti luxusním darům čínským činitelům.

Tržby Pernodu v Číně ve čtvrtém fiskálním čtvrtletí klesly o 38 procent.

Ve snižování nákladů chce Pernod Ricard pokračovat, část uspořených prostředků hodlá investovat do podpory značek a dlouhodobého růstu.

Podle generálního ředitele Pierrea Pringueta chce firma v souladu s plánem úspor nazvaným Allegro ušetřit během tří let 150 milionů eur ročně. Plánuje také, že zruší zhruba 900 pracovních míst po celém světě, řekl agentuře Reuters náměstek ředitele Alexandre Ricard.