Finanční úřady začínají ve velkém kontrolovat firmy, které si z daní odpočítávají miliony vynaložené na výzkum. A s tím se začal rodit zásadní konflikt: úředníci nechtějí odpočty uznávat s tím, že firmy ve skutečnosti nevymyslely nic objevného – dělají jen běžné výrobky. Firmy zase tvrdí, že průměrná úřednice s obchodní akademií něco takového nedokáže posoudit.

První takový spor právě leží u Nejvyššího správního soudu. Jeho výsledek bude mít dopad na stovky výrobců, kteří si ročně díky výzkumu snižují daňový základ o 10,5 miliardy. A také na velké zahraniční společnosti zvažující investice v Česku.

V aktuálním případu jde o společnost Fortell, která ve východočeském Lanškrounu vyrábí plastové díly pro automobily a elektrotechniku.

Narazily na sebe dva světy: ten úřednický, který říká, že firma žádný vývoj a výzkum nedělá, protože jen zkrátka vyrábí na základě výkresů a objednávek zákazníků. A pohled z praxe, kdy se firma brání, že nejdřív musí experimentovat s materiály a výrobními postupy.

„Říkejte si, co chcete, inženýři“

„Zákazník vám pošle požadavek na rozměry a vlastnosti výrobku. Ale jak k tomu dojdete, na to už musíte přijít sami – je to cesta pokusů a omylů. Jenže naše argumenty nikoho nezajímají,“ říká František Jiras, spolumajitel společnosti Fortell.

Rozhodnutí finančního úřadu, že Fortell musí zpětně na daních zaplatit čtyři miliony, potvrdil v lednu i Krajský soud v Hradci Králové. Firma marně upozorňovala na posudky expertů-techniků i odborníků na výzkum. „Podle přesvědčení tohoto soudu se nejednalo o výzkum a vývoj, ani kdyby to tvrdil celý zástup inženýrů. Jak říkají obyvatelé britských ostrovů, pokud něco vypadá jako kachna, plave jako kachna, kváká jako kachna, tak je to kachna,“ prohlásil soudce Jan Dvořák.

Firma Fortell podala stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, rozhodnutí zatím nepadlo. Slibuje si od toho, že soud jednoznačně řekne, jak do hloubky musí úředníci zkoumat, čím konkrétně firmy výrobek vylepšily, aby mohly ušetřit na daních. „Určitě to bude přelomové rozhodnutí,“ souhlasí Luděk Hanáček, ředitel daňového oddělení společnosti Deloitte.

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se