Rusko by mohlo zakázat dovoz aut ze západních zemí, pokud Spojené státy a Evropská unie uvalí další sankce na Moskvu. Napsal to v pondělí podle agentury Reuters ruský deník Vedomosti. Případné nové embargo by se prý netýkalo produkce zahraničních automobilek na území Ruska.

Výrobní závody tam mají firmy jako Ford, Volkswagen, Toyota či Hyundai. Automobily v Rusku vyrábí také mladoboleslavská Škoda Auto. Pro českou automobilku, která patří do koncernu Volkswagen, je Rusko jedním z největších trhů.

Většinu vozů pro ruský trh Škoda vyrábí ve dvou závodech v Kaluze a Nižním Novgorodu. Necelých 20 procent aut se do země dováží z Česka, většinou jde o speciální verze modelů nebo auta s dieselovými motory. "O případných dopadech eventuálních dalších sankcí nebudeme v tuto chvíli spekulovat, v současné době běží výroba vozů Škoda v obou ruských závodech beze změny," řekl mluvčí Škody Auto Jozef Baláž.

"V tuto chvíli se nás to sebeméně nedotýká," řekl k možnému zákazu mluvčí nošovické automobilky Hyundai Petr Vaněk. Pokud by Rusko dovoz aut ze západních zemí skutečně zakázalo, záleželo by podle něj na rozhodnutí oddělení strategického plánování automobilky v Soulu.

"Rusko je samozřejmě naším významným odběratelem. Musela by rozhodnout naše matka v Koreji," řekl mluvčí. Nošovický závod loni vyrobil 303 460 osobních aut, Rusko bylo podle počtu odebraných vozů jeho druhým největším odběratelem. Loni v červnu automobilka dodala jubilejní stotisící vůz vyrobený pro Rusko v Nošovicích.

Do Ruska dováží auta také kolínská automobilka TPCA. Pokud by Rusko zakázalo dovoz aut, nebude to mít podle mluvčího Radka Kňavy na automobilku výraznější vliv. "Prodej je tam v řádech jednotek tisíců vozů ročně a pro TPCA zůstávají klíčovými trhy hlavně Francie, Velká Británie nebo Německo," řekl.

Ze sankcí by mohli těžit asijští výrobci

Rusko by se podle zdrojů listu Vedomosti v případě nových protiruských sankcí mohlo rozhodnout pro částečný nebo úplný zákaz dovozu aut.

Návrhy nových opatření prý již byly odeslány ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi ke zvážení. Rozhodnutí ohledně přípravy nových omezení ale zatím údajně nepadlo. Ze zákazu dovozu automobilů z EU a USA do Ruska by mohli těžit výrobci z Asie, tedy například čínské a korejské automobilky, upozorňuje Reuters.

Západní státy uvalily restrikce na Moskvu kvůli jejímu spornému počínání v ukrajinské krizi. Nejnovější kolo protiruských sankcí z konce července se dotýká kromě jiného tamní energetiky, zbrojního průmyslu a finančního sektoru. Na sankčním seznamu jsou i desítky osob blízkých Putinovi.

Rusko popírá, že separatisty na východní Ukrajině vyzbrojuje. V reakci na západní sankce zakázalo dovoz vybraných zemědělských produktů z Austrálie, Evropské unie, Kanady, Norska a Spojených států.

Třetina aut je dovezených

List Vedomosti napsal, že v letošním prvním pololetí se dovezená auta na celkovém prodeji osobních automobilů v Rusku podílela z 27 procent. U nákladních aut to bylo z 46 procent a u autobusů ze 13 procent.

Koncern Volkswagen dnes podle agentury DPA navzdory pokračující ukrajinské krizi potvrdil své investiční plány v Rusku. "Sledujeme situaci v Rusku velmi pozorně," uvedl nicméně mluvčí podniku.

Šéf Volkswagenu Martin Winterkorn v závěru loňského roku oznámil, že automobilka hodlá v Rusku do konce roku 2018 investovat dalších 1,2 miliardy eur (33,5 miliardy Kč). Od roku 2006 již firma do výroby v Rusku investovala 1,3 miliardy eur.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru