Asiana

- Cestovní agenturu Asiana založili manželé Alexej a Šárka Litvinovi v roce 1993.

- Její jméno jim pomohl vybrat indický guru.

- V roce 2001 firma jako první v Česku spustila on-line prodej letenek prostřednictvím portálu Letuška.cz.

- Loni firma dosáhla obratu přes dvě miliardy korun.

- Ročně prodá téměř 190 tisíc letenek a zaměstnává 75 lidí.

- Nyní se Asiana věnuje jak prodeji letenek, tak cestovních služeb.

- Ve firmě pracují i tři dospělé děti majitelů.

- Nejstarší syn Rostislav řídí oddělení IT a vývoje nových technologií, prostřední Oxana se věnuje cestovním službám a nejmladší Saskia jen vypomáhá, protože ještě studuje.

 

Co je klíčové pro úspěch firmy?

Š. L.: Mít více mozků, tedy podnikat v sehraném týmu.

Takže se vám spolupráce s manželem osvědčila. Jak máte ve firmě rozdělené role?

Š. L.: Alexej přichází s vizemi a já je realizuji.

A. L.: To je trochu nadsázka, ale spolupracuje se nám dobře. Určitě se vyplatilo vsadit na více mozků. Nemyslím jen nás dva. Do chodu firmy se úspěšně zapojily i naše děti. Nejstarší syn má na starost vývoj technologií. Přínosem jsou i mozky našich klíčových zaměstnanců. To, že se podařilo vybudovat stabilní a nezadluženou firmu, je úspěchem všech.

Provize z prodeje letenek se už téměř nevyplácejí. Na čem vlastně vyděláváte?

A. L.: Když jsme začínali, dostávali jsme od leteckých společností provize ve výši 15 procent. V případě letenek po Evropě za 10 tisíc to nebyla závratná částka, ale pokud si klient koupil let byznys třídou do Asie, šlo o zajímavé sumy. Pak se provize postupně snižovaly na devět, sedm a pět procent až k nule. Dnes účtujeme klientům pouze servisní poplatky a případně dostáváme od leteckých společností bonusové odměny, když dosáhneme určitého obratu.

Š. L.: Kromě toho máme provize z doplňkových služeb, jako je ubytování, půjčení auta nebo cestovní pojištění. Jejich nabídku stále rozšiřujeme.

Jak se stanovuje výše servisních poplatků?

Š. L.: Je to vlastně platba za službu, kterou klientovi poskytneme, tedy za vyhledání nejvhodnější letenky v daném termínu. Není to až tak jednoduché, protože ceny letenek se neustále mění. Účtujeme si servisní poplatek od 290 do 750 korun. Jeho výše závisí na náročnosti naší práce, jestli si klient většinu informací najde sám na našem portálu Letuška.cz, nebo jestli potřebuje plnou asistenci, roli hraje také složitost požadovaného spojení. Výše poplatku však nezávisí na ceně letenky.

Zatím jste si přečetli 40 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru