Strojírenské skupině Škoda Transportation klesl v roce 2013 čistý zisk meziročně o téměř 42 procent na 1,75 miliardy korun. Jeden z největších středo- a východoevropských výrobců vlaků, lokomotiv, tramvají, trolejbusů a vozů metra utržil loni 14,6 miliardy korun. Oproti roku 2012 je to o necelých pět procent méně.

Jde o auditované a konsolidované hospodářské výsledky podle mezinárodních účetních standardů IFRS, řekla mluvčí Škoda Transportation Lubomíra Černá. "Zisky i tržby skupiny považujeme za stabilní a vyrovnané. Finanční výkyvy jsou způsobené dlouhodobým charakterem našich zakázek a především různorodou skladbou produktů. Odhady na letošek ukazují, že se tržby o několik miliard korun navýší," uvedla.

Skupina loni uzavřela zakázky za více než 21,7 miliardy korun, z toho za 20,85 miliardy korun na export. Loňský rok byl z tohoto pohledu pro skupinu přelomový, uvedla mluvčí.

Všechny čtyři hlavní výrobní podniky skupiny Škoda Transportation vykázaly loni výrazné zisky. Nejvíce si pohoršila ostravská Škoda Vagonka, které meziročně klesl zisk o 84 procent, dosáhl výše 175 milionů korun. Polepšila si naopak stěžejní Škoda Transportation Plzeň. Loni utržila 6,5 miliardy korun a její zisk činil téměř 1,1 miliardy korun.

Další z podniků, plzeňská Škoda Electric, výrobce trolejbusů, trakčních motorů a pohonů, utržil loni 3,4 miliardy, meziročně o 100 milionů korun více. Její čistý zisk činil 483 milionů Kč a byl o 20 procent nižší. Šumperská Pars Nova pak měla loni nižší zisk meziročně o 30 procent, vykázala 331 milionů korun a její tržby dosáhly dvou miliard korun.

Největšími loni dohodnutými zakázkami skupiny bylo 60 tramvají pro turecké město Konya v hodnotě 2,6 miliardy korun a šest souprav NIM Express pro Deutsche Bahn za stejnou sumu. Dále podnik dodá 15 obousměrných a 15 jednosměrných tramvají pro Bratislavu za dvě miliardy korun. Trolejbusy za 5,6 miliardy poputují do Rigy, Sofie, Bratislavy a Burgasu. Platnosti nabyla smlouva na devět dvoupodlažních jednotek pro Železniční společnost Slovensko za 2,2 miliardy Kč.

Do výzkumu a vývoje investovala skupina za poslední tři roky celkem 3,2 miliardy korun, za rok 2013 částka činila 862 milionů korun. Nejvýznamnějšími projekty byly vývoj nové tramvaje X53, souprav metra, kloubového trolejbusu s bateriovým pojezdem a nové lokomotivy.

Majiteli Škody Transportation, a.s., největšího strojírenského podniku v ČR, je osm fyzických osob, převážně manažerů skupiny. Loni společnost zaměstnávala necelých 3500 kmenových lidí. Jejich průměrná mzda činila 30 885 korun, což bylo o 22 procent více než celostátní průměr.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru