Pdlouhých přípravách a odkladech spouští v Praze od středy provoz původem kalifornská služba Uber. Její spuštění ve středu oznámil operation manager pro Prahu Václav Gráf spolu s manažery pro rozvoj nových trhů Robem Khazzanem a Patrickem Studenerem. 

"Od středečního rána od devíti hodin už aplikace v Praze běží. Jako v prvním městě ve střední Evropě," uvedl Studener. Kolik aut služba vyšle do ulic, ale manažeři neupřesnili. Vzhledem k tomu, že nepůjde pouze o typická černá auta, ale na objednání přijedou k zákazníkům i stříbrné vozy, se dá předpokládat, že jich mnoho není.

Místo počtu aut Studener a spol. mluvili o cíli, kterého chtějí dosáhnout. Výsledkem by mělo být, aby zákazníci nemuseli na vůz čekat déle než pět minut.

Nástupní sazba bude 40 korun, za kilometr si pak služba řekne o 23 korun. Pokud bude muset řidič čekat, klient si zaplatí čtyři koruny za každou minutu. Minimálně cesta vyjde na 100 korun. A když cestující svůj požadavek zruší, zaplatí také stovku. 

Ostře sledovanou mobilní aplikaci, která sama sebe považuje za technologickou platformu, taxikáři v různých světových metropolích považují za svou nekalou konkurenci. Sám Studener ale říkal, že ačkoli se tomu nebrání, žádná jednání s pražským magistrátem ohledně regulace neproběhla.

"Není tu důvod. Řidiči limuzín tu byli už dříve a oni mají svůj byznys ošetřený. My pouze přidáváme technologii a urychlujeme proces objednávky. Tedy to, co dřív dělali zákazníci prostřednictvím Zlatých stránek nebo vyhledávání na internetu," vysvětlil manažer pro střední Evropu firemní pohled na problematiku.

Služba je de facto spojením profesionálních řidičů a potenciálních zákazníků. Jezdit pro ni totiž mají stávající profesionální řidiči vlastnící automobil vyšší třídy (například VW Passat, Škoda Superb či Mercedes třídy E) černé nebo stříbrné barvy. Jde tedy především o řidiče, kteří dnes jezdí hlavně pro hotely a jejich hosty. Podle Gráfa se jedná o mix samostatných nájemných řidičů a firem, které se na tento byznys specializují.

Ti, kteří se s Uberem spojí, získají další možnost, jak nabírat klienty. Slouží k tomu právě mobilní aplikace, do které uživatel zadá svůj požadavek na určitou trasu. Aplikace přes smartphone upozorní nejbližší řidiče a ti mohou na "kšeft" kývnout potvrzením požadavku. Následně zákazníka vyzvednou a odvezou. Transakce za předem stanovenou cenu se odehrává výhradně skrze platformu Uberu, který si z ní bere dvacet procent.

Samotná firma Uber vznikla v Kalifornii v roce 2009. V poslední době expanduje do jednotlivých světových metropolí, k čemuž využívá miliardových prostředků od svých investorů. V jednotlivých městech proti Uberu ale často ostře brojí klasičtí taxikáři, kterým například vadí, že nemusí získávat složité a nákladné licence.

Nedávno také americká média referovala o tom, že si na Uber stěžují konkurenční mobilní služby v čele s Lyftem. Řidiči a zaměstnanci Uberu totiž podle nich posílají na konkurenční platformy tisíce falešných poptávek, čímž jejich systém poškozují.

V Praze čeká Uber vysoce konkurenční prostředí zdejších taxikářů, kam navíc nedávno přibyla Tick Tack Taxi Radima Jančury, který sází na podobné vozy jako Uber, a tím pádem cílí na podobnou klientelu.