Zachránit aerolinky před bankrotem poté, co jim spadne letadlo, se obvykle podaří. Pokud se ale stane tragédie dvakrát za sebou v jediném roce, je situace podstatně obtížnější. Nové logo, změna názvu, přebarvení letadel, výměna vedení – všechny metody, které obvykle aerolinky zkoušejí, teď pravděpodobně nasadí i ztrátový asijský dopravce Malaysia Airlines. 

První radikální krok k ozdravení firma oznámila v pátek. Plnou kontrolu nad ní převezme stát, a to prostřednictvím svého investičního fondu Khazanah, který vlastní 69 procent společnosti.

Zbytek odkoupí od menších akcionářů (jedna akcie teď stojí 0,08 dolaru). V pondělí na tuto nabídku investoři reagovali zájmem a cena akcií se vyšplhala i o 10,54 procenta vzhůru.

Poté firmu stáhne z burzy, aby mohl zahájit restrukturalizaci. Po dvou leteckých tragédiích, které firmu letos postihly, by jinak neměla šanci přežít.

Aerolinky letos v březnu přišly o Boeing 777 s 239 lidmi na palubě, který se ztratil z leteckých radarů cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu. Dodnes nebyl nalezen.

Krachy aerolinií

TWA

Americká společnost Trans World Airlines se nikdy nevzpamatovala z havárie svého letounu 747, který v roce 1996 explodoval po startu z New Yorku na cestě do Říma. Zahynulo 230 lidí. Společnost oznámila bankrot v roce 2001, sloučila se s American Airlines a oficiálně přestala existovat.

Pan Am

Americká firma Pan American World Airways se několik let potácela v problémech poté, co spadlo její letadlo nad skotským Lockerbie po libyjském bombovém útoku v roce 1988. Zemřelo 270 lidí. Firma definitivně finančně zkolabovala v roce 1991 po začátku války v Perském zálivu, kdy strmě vzrostly ceny paliva.

V červenci byl jejich další Boeing 777 s téměř 300 lidmi na palubě sestřelen nad východní Ukrajinou. Tyto události poškodily pověst firmy a prohloubily její dlouhodobé finanční problémy.

Stát se pokusí změnit obchodní model firmy, finance i řízení. "Nic menšího nám nezbývá, chceme-li národní aerolinky oživit," oznámil malajsijský státní investiční fond.

Analytici se shodují na tom, že jde o správný krok. "Bude zapotřebí zásadní řez do firmy," řekl stanici BBC investiční manažer ve firmě Aberdeen Asset Management Asia. Zda nakonec přinese úspěch, je však nejisté.

Firma, jejíž ztráta nyní dosáhla v březnu 138 milionů dolarů, totiž čelí tvrdé konkurenci nízkonákladových aerolinií, kterým v Asii patří už víc než čtvrtina trhu.

Krize může firmu posílit

Z historie jsou známy případy, kdy se aerolinky z pádu svého letadla nevzpamatovaly nikdy – třeba zkrachovalé americké letecké společnosti TWA či PanAm.

Naopak příkladem toho, jak se s tragédiemi úspěšně vypořádat, může být společnost Korean Air (původně Korean Airlines). V roce 1983 bylo sestřeleno nad Sibiří její letadlo na cestě z New Yorku do Soulu, léta pak firma bojovala s pověstí o špatné bezpečnosti.

Ke své záchraně pozměnila jméno, logo i barvy. Po dalších třech nehodách, které ji postihly v roce 1999, pak sáhla k dalekosáhlejším změnám ve fungování firmy, stylu řízení i školení pilotů, na něž si najala německou Lufthansu. Dnes je společnost Korean Air řazena k nejbezpečnějším aerolinkám na světě.

Pozice Malaysia Airlines ale byla slabá už předtím, než firmu letos postihly obě katastrofy. „Pravděpodobně už je příliš pozdě na to, abychom společnost zachránili v dosavadní podobě," připustil v květnu malajsijský premiér Najib Razak.

Malajsijský státní investiční fond Khazanah, který aerolinky převezme, vlastní desítky firem, od bank či telekomunikací až po nemocnice, v hodnotě čtyřiceti miliard dolarů. Do Malaysia Airlines v minulých letech investoval přes miliardu dolarů. 

Konkrétní restrukturalizační plán má státní fond odhalit příští měsíc.