Když před měsícem proběhla výměna téměř celého představenstva státem vlastněného Českého Aeroholdingu, kromě auditorky společnosti Zuzany Tairové a právníka Petra Pavelce se do vedení firmy dostal i Václav Řehoř.

Už tehdy však bylo jasné, že konzultant nebo vazal Andreje Babiše, jak se o něm někdy píše, nezůstane "pouhým" místopředsedou představenstva dlouho. Ministr financí se totiž chtěl zbavit dnes již bývalého ředitele Miroslava Dvořáka, což se mu tuto středu povedlo.

Pro Babiše má Řehoř bezprostřední úkol: zefektivnit fungování společnosti, pod kterou spadají Letiště Praha, provozovatel mezinárodního Letiště Václava Havla Praha, České aerolinie a další technické a servisní společnosti.

Čerstvý šéf podniku o přibližné hodnotě 50 miliard korun dnes chce politickou i byznysovou sféru přesvědčit o tom, že je člověk na správném místě. "Nejsem žádný konzultant, v manažerských pozicích působím přes 20 let. A jestli znamená vazalství to, že poslouchám pokyny akcionáře, tak ať mě klidně nazývají vazalem," říká HN Řehoř.

První roky svého manažerského života trávil Václav Řehoř v českých firmách. Po studiích na univerzitě nastoupil v roce 1993 do pozice marketingového ředitele ve Spolchemii - producentovi syntetických pryskyřic. Zároveň se dostal do představenstva její dceřiné společnosti Lybar, která vyrábí laky na vlasy a biolity. To mu vydrželo tři roky. Pak působil jako externí poradce v několika firmách.

V roce 1999 se přestěhoval do Kanady. V oblasti finančního plánování tam pracoval pro diamantový kartel De Beers a výrobce polévek Campbell Soup. Zpátky do Česka ho v roce 2004 přitáhla nabídka na post finančního ředitele a jednatele v Doosan - Škoda Power.

Václav Řehoř (48)

V letech 1993 až 1996 působil jako marketingový ředitel ve Spolchemii.

V roce 1999 pracoval v Kanadě pro De Beers a Campbell Soup.

V roce 2004 se stal finančním ředitelem podniku Doosan - Škoda Power.

Od roku 2006 působil na pozici finančního ředitele v CCS, později jako finanční ředitel pro Evropu ve firmě Fleetcor.

V roce 2013 pracoval pro fond Benson Oak. Před dvěma dny se postavil do čela Českého aeroholdingu.

Posledních osm let Řehoř pracoval pro firmy, které vlastní fondy soukromého kapitálu. Poprvé to bylo v roce 2006, kdy ho fond Advent International dosadil do pozice generálního ředitele firmy CCS, poskytovatele palivových karet. Jeho zadání tu bylo jednoduché: zvýšit hodnotu společnosti a připravit ji na prodej. "Během čtyř let jsem zdvojnásobil zisk CCS z 300 na 700 milionů korun," chlubí se svými výsledky Řehoř.

"Ze své tehdejší pozice jsem se také podílel na přípravě uvedení Fleetcoru (mateřské společnosti CCS, pozn. red.) na burzu ve Spojených státech," odkazuje Řehoř na své zkušenosti, které se mu můžou hodit pro případné uvedení Aeroholdingu na burzu.

V roce 2011 povýšil: odjel do Londýna, kde dva roky ve Fleetcoru (firma o hodnotě 224 miliard korun) zastával pozici finančního ředitele pro Evropu.

V loňském roce se vrátil do Česka, kde dostal nabídku od Gabriela Eichlera z fondu Benson Oak Capital a Michala Arona z fondu ARX Equity Partners, aby připravil na prodej značku Savo z portfolia Bochemie Group, kterou oba fondy vlastní. "Z prodeje této firmy i mého předchozího působení jsem si vydělal slušné peníze," říká Řehoř. Pak mu přišla SMS od ministra financí Andreje Babiše.

S Kellnerem jsme se nedohodli

Babiš přišel za Řehořem s nabídkou vést Český Aeroholding už před několika měsíci. "Když se vám ozve ministr financí s tím, že pro vás něco má, tak se s ním sejdete," říká Řehoř.

Stejně tak se před dvěma lety sešel s majitelem skupiny PPF Petrem Kellnerem, který mu nabízel místo ředitele jedné ze svých společností. "Řekli jsme si, co bych měl dělat, ale nedohodli jsme se," tvrdí.

"Babiš mi na schůzce řekl, že mám zkušenosti z řízení velké firmy a s burzou. Navíc potřeboval někoho, kdo je nezávislý na trhu, není okoukaný a nemá vazby na politiky," vysvětluje Řehoř.

Odmítá přitom sdělit, kdo ho Babišovi na post šéfa Českého Aeroholdingu doporučil. Podle informací HN to ale byl Jozef Janov, bývalý investiční ředitel skupiny Penta Investments a nynější spolumajitel investičního fondu Hartenberg Capital, který vlastní dohromady s Babišem. Janov znal Řehoře ještě ze svého působení v Pentě, kdy skupina hledala šéfa své sázkové kanceláře Fortuna. Řehoř byl tehdy mezi kandidáty na tuto pozici.

Aby Babišovu nabídku přijal, stanovil si Řehoř několik podmínek. "Chtěl jsem, aby moje funkce nebyla politická. Dál jsem prosazoval, aby dozorčí rada nebyla složena většinově z politiků. A zatřetí jsem přišel se seznamem lidí z trhu, se kterými bych rád v Aeroholdingu pracoval," říká Řehoř.

Příkladem je auditorka z PwC Zuzana Tairová, která bude v představenstvu firmy zkoumat smlouvy, které byly uzavřeny za předchozího vedení. Právník Petr Pavelec z advokátní kanceláře White & Case pak bude řešit právně komplikované záležitosti ve firmě.

Řehoř kvituje i změny v dozorčí radě. Do ní nově zasedli ekonom Jan Švejnar, byznysmen Tomáš Šabatka a bývalý generální ředitel české pobočky japonské společnosti Panasonic Jiří Opletal. Švejnar má podle Řehoře dobré přesvědčovací schopnosti, Šabatka nabízí zkušenosti z dlouholetého působení v průmyslu a na Opletalovi oceňuje, že umí jednat s Korejci.

Právě Opletal může být v jednání s korejským akcionářem Českých aerolinií (dceřiné společnosti Aeroholdingu) užitečný. Stát totiž bude po Korean Air chtít, aby pokryly část z více než 900milionové ztráty, kterou České aerolinie loni vykázaly.

Nejsem na Babišovi závislý

V příštích měsících se nový šéf hodlá soustředit na zefektivnění Aeroholdingu a vypořádání nedokončeného prodeje 34 procent akcií Českých aerolinií, které chce prostřednictvím opce Korejců koupit Travel Service podnikatele a miliardáře Jiřího Šimáněho. Pokud obchod schválí regulátoři, zůstane státu v Českých aeroliniích necelých 20 procent, Korean Air bude držet 44 procent, Travel Service oněch 34 procent a zbytek bude patřit České pojišťovně.

Babiš si zároveň představuje, že Řehoř je tou osobou, která by mohla v budoucnu připravit holding na vstup na burzu. Pokud Řehoř takové zadání dostane, bude s ním mít problém. Babišův koaliční partner ČSSD totiž nechce ani slyšet o privatizaci cenného aktiva, jakým Letiště Praha bezpochyby je.

"Pokud kdokoli uváděl, že má být firma privatizována, tak to uváděl bez dohody v koalici a bez mandátu, který by měl k něčemu takovému od vlády. My jsme si to ale s panem ministrem financí vyjasnili a k privatizaci těchto státních firem docházet nebude," uvedl nedávno v televizi premiér a předseda sociálních demokratů Bohuslav Sobotka.

Řehoř dokola opakuje, že on i nové vedení Aeroholdingu je tam od toho, aby dělali byznys: "Jestli po mně ale bude někdo chtít dělat nelegální nebo nemorální věci, neudělám to. Nejsem na Babišovi politicky ani finančně závislý. Je mi jedno, jestli od něj dostanu práci, nebo ne. Kdyžtak se vrátím zpátky do fondů. Nabídky mám pořád."

Že nikdy v leteckém průmyslu nedělal, Řehoře příliš netrápí. Podle něj mu s tím pomohou experti, kteří ve firmě působí desítky let.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru