Jaguar loni na české silnice poslal roadster F-Type. Letos ho následuje verze Coupé. Ta má oproti otevřenému vozu hned několik výhod. Kromě většího kufru je to také lehčí a pevnější šasi.

To znamená jedno - ještě lepší jízdní vlastnosti.Jaguar F-Type Coupé je proti roadsteru také hezčí. Auto, které je prakticky celé vyrobeno z lehkého hliníku, se pyšní splývavou zádí. Z profilu jako by připomínalo klasické britské modely z dob dávno minulých. Vůz je podobný zejména sběratelsky ceněnému E-Typu.

S tvary zádi si vyhráli nejen designéři, ale i konstruktéři. Těm se podařilo vymyslet složitě lisovaný panel karoserie, který vytváří linii bez jediné spáry.

Problémem loni představeného roadsteru byla minimální přepravní kapacita. Zavazadlový prostor sice není u sportovních aut hlavním prodejním argumentem, nicméně schránka, jejíž prakticky celý objem zabírá rezerva, znemožňovala jakékoli výlety na dobu delší než jeden den. Model Coupé je naopak v tomto směru praktik.

Základní kapacita 315 litrů je stejná jako u Škody Fabie. Srovnání s českým hatchbackem je ale nutné brát s rezervou. Kufr je situovaný podélně a je nízký.

I přes takové zlepšení bude budoucího majitele zajímat hlavně prostor pod přední kapotou. Ta se vyklápí jako u klasických britských vozů směrem vpřed. Víko odhalí jeden ze tří silných motorů, kterým pomáhá kompresor.

Adrenalin i každodennost

Základem je šestiválec s výkonem 340 koní, střední volbou je model s výkonem 380 koní (ten měl Ekonom v testu) a vrcholem pak osmiválec s 550 koňmi výkonu. Právě testovaná střední volba se ukázala jako ideální kombinace mezi adrenalinovým svezením a každodenní použitelností.

Už nastartování motoru doprovází štěknutí dvou obrovských koncovek výfuku umístěných uprostřed pod zadním nárazníkem. Dále pokračuje v jemném bublání. Popojíždění po městě může být překvapivě bezproblémové. Dodávaná osmistupňová automatická převodovka ZF i v nízkých rychlostech řadí vyšší převody, takže se otáčky motoru vůbec nedostanou ke slovu.

Překvapením je přítomnost systému start-stop. A tak i sportovní vůz může ušetřit pár kapek benzinu, třeba když se sune městskou zácpou. Faktem ale zůstává, že tužší podvozek je laděn hlavně na výkony mimo město. Na to, aby precizně fungoval ve vysokých rychlostech a pod velkou zátěží. Proto se moc nesžívá s hrbolatými kočičími hlavami. A pozor na retardéry. Příď je tak nízko, že na větších překážkách si občas nechtěně škrtne.

Lepší je tedy vyjet na silnice za město, pokud možno s co nejlepším povrchem. Tam schopnosti jaguaru vykvetou. Přesunutím páčky do sportovního režimu, který je značen kostkovanou vlaječkou, se změní bublání motoru na směsici výbušných zvuků.

Řidič může toto hudební dílo ještě upravit tlačítkem, které dokořán otevře klapky výfuku. Pod plynem řev jaguára nádherně graduje, přeřazení je doprovázeno prásknutím a sundání nohy z pedálu zase lomozem podobným zvuku novoročního ohňostroje.

Striktně poháněná zadní kola jsou kontrolovaná mechanickým samosvorným diferenciálem. Připočítejme k tomu prudkou reakci na plyn a velmi přesné řízení s ostrým převodem, a výsledkem je hračka na víkendové dovádění.

Gravitační zrychlení pro fajnšmekry

Agrese, se kterou se auto vrhá do šikany, a prudkost následné akcelerace při výjezdu snadno pohltí i méně zkušeného jezdce. Jaguara je třeba mít pevně v rukou, pak dokáže potěšit i naučit zároveň. Pro opravdové fajnšmekry, kteří by chtěli za jízdy sledovat své schopnosti, si lze na systémovém displeji zvolit speciální funkce, které monitorují gravitační zrychlení, čas na kolo nebo využití brzdy a plynu.

Sportovní atmosféru jízdy podtrhuje kabina vozu s lehkým futuristickým nádechem. Tak například dovnitř se nastupuje přes speciální výsuvné kliky, které se po zamčení vozu zasunou do útrob dveří, aby nerušily hladkou siluetu auta. Stejně tak lze skrýt i výdechy klimatizace na vrchu palubní desky. Ve sportovních sedačkách se sedí velmi nízko, tak aby měl řidič ruce v rovině s volantem. Posádka se cítí být autem obklopena, spojení člověka se strojem v jeden fungující celek nic nebrání.

F-Type dokáže tak vtáhnout do hry, že ani není možné vnímat, jak rychle vysává benzin z nádrže. Přes velkou kapacitu 72 litrů totiž vydrží jen na pár set kilometrů jízdy. Oficiální údaj o 9,1 litru na 100 kilometrů je při hrátkách s vozem nedosažitelný, spíše se dá počítat s dvojnásobkem.

To by ale tomu, kdo podlehne kouzlu osobnosti britské kočky, vadit rozhodně nemělo.

Jan Markovič

Tabulka technických parametrů
Jaguar F-Type S Coupé

Motor: přeplňovaný zážehový šestiválec
Objem: 2995 ccm
Výkon: 280 kW (380 k)
Toč. moment: 460 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 4,9 s
Max. rychlost: 275 km/h
Převodovka: 8stupňová, automatická
Komb. spotřeba: 9,1 l/100 km
Rozměry: 4470 x 1923 x 1309 mm
Cena: 2 202 066 korun včetně DPH

F-Type dokáže tak vtáhnout do hry, že ani není možné vnímat, jak rychle vysává benzin z nádrže.

F-Type stylem odkazuje na klasické jaguary. Přitahuje proto snadno pozornost okolí.

Palubní deska je jednoduchá a přehledná. Okno nízké.

Originální litá kola vozu zdobí štítky s hlavou jaguára.

Displej má několik speciálních režimů, třeba monitoring využití brzd a plynu.

V tuhých sportovních sedačkách se sedí nízko.

Otáčkoměr je u sportovního auta nejdůležitějším ukazatelem. Proto má výrazné číslice.

Pod splývavou zádí se skrývá překvapivě praktický kufr.

Foto: Jan Markovič, Jaguar

Související