Papír, lepenka a další obalové a balicí materiály pro různé výrobky jdou v Česku na odbyt. Podle ankety serveru IHNED.cz roste tento trh ve srovnání s loňskem přibližně pětiprocentním tempem.

Znamená to mimo jiné další pozitivní očekávání českých podnikatelů. Právě zájem o obalové materiály totiž odráží kondici firem, které si objednávají obaly v očekávání své budoucí produkce.

Největší tuzemská papírna Mondi Štětí oznámila minulý týden své hospodářské výsledky za rok 2013. Její tržby se opět vrátily nad hranici devíti miliard korun. Meziročně rostly o tři procenta. Šéf firmy Jan Žižka předpokládá, že podobně dobrý bude pro firmu i letošní rok. Na růstu obratu Mondi se významně podílí právě obalový papír.

Není to ojedinělý případ. Další velký hráč trhu, Thimm Packaging sídlící ve Všetatech, rostl loni na tržbách dokonce o sedm procent. Celkový obrat v roce 2013 dosáhl 1,3 miliardy korun.

"Růst šel ve velké míře za navýšením výroby našich tuzemských zákazníků," říká o trendu jednatel společnosti Thimm Packaging Martin Hejl s tím, že růst objednávek firma, která je zaměřena hodně na export, eviduje i v začátku letošního roku.

Thimm Packaging se profiluje především jako výrobce takzvané vlnité lepenky – jednoho z nejfrekventovanějších typů balicího materiálu.

"Spotřeba vlnité lepenky souvisí s růstem celé ekonomiky a do jisté míry statistiky předbíhá. Obalů z vlnité lepenky se v Česku loni vyrobilo o pět procent víc než v roce 2012," říká Karel Kábele, který působí jako sekretář Svazu výrobců vlnitých lepenek.

Největší růst poptávky evidují firmy vyrábějící obalový materiál v průmyslu. Poptávka po spotřebním zboží se při pohybu po křivce ekonomického cyklu nahoru zvedá zpravidla jako poslední. To dokládají i komentáře zástupců firem na obalové materiály s tím, že lepší čísla čekají až v roce 2015.

Balírny Unima v Chomutově, které se soustřeďují na papírové obaly pro sypké potraviny, měly podle svého ředitele Pavla Šilhánka loni poměrně úspěšný rok.

"Dál ale zatím ještě nevidím podstatnější oživení," tvrdí Šilhánek. Tetra Pak, který v Česku zastupuje patentovaný obal zejména pro konzervaci potravin, měl loni v relaci k roku 2012 dokonce o čtvrtinu horší tržby a ani rok 2014 zatím nevidí výrazně optimističtěji.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru