Zboží z internetu si přijde osobně vyzvednout čím dál víc Čechů, kteří nechtějí čekat na dopravce a rádi platí v hotovosti. E-shopy tak neustále rozšiřují sítě výdejních míst. Na trhu také přibývají služby, které menším e-shopům nabízejí výdejny. Podle serveru Heureka má vlastní kamenné prodejní místo 6600 z celkového počtu 37 tisíc českých e-shopů.

Z největších internetových obchodů si zákazníci osobně odnesou více než polovinu všech objednávek. Například v největším českém e-shopu Alza.cz osobní odběr využívají dvě třetiny zákazníků. V internetovém obchodě CZC.cz se takto vydá dokonce 80 procent všeho zboží. 

Česko se tím liší od dalších zemí. „Tento trend je v Česku mnohem silnější než ve zbytku Evropy,“ říká Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Zákazníky k cestě do výdejny motivuje především nižší cena, a to i přesto, že některé e-shopy osobní odběry zpoplatňují. „Osobní odběr je u menších objednávek levnější než doručení dopravcem,“ vysvětluje mluvčí Mall.cz Michala Gregorová. Podle průzkumu APEK si způsob dopravy podle ceny vybírá přes 70 procent zákazníků internetových obchodů.

Čeští zákazníci také nedají dopustit na platbu v hotovosti, ať už na pobočce nebo při dobírce. „Důvod obliby platby v hotovosti je jak v nedůvěře v ostatní platební metody, tak jednoduše v pocitu jistoty při platbě během převzetí zboží,“ soudí Vetyška.

Například v Mall.cz zaplatilo v loňském roce hotovostí 85 procent zákazníků. Podle údajů serveru Heureka obecně platilo hotovostí téměř 70 procent zákazníků českých e-shopů. Klasická dobírka meziročně postupně klesá, naproti tomu ale roste počet plateb právě při převzetí. Mírný nárůst zaznamenal také objem plateb přes internet, které ale stále volí jen zlomek zákazníků.

Řídit vlastní čas

Dalším důvodem pro osobní odběr je také nespokojenost s nabízenými přepravními možnostmi. Obchody se sice shodují, že jejich kvalita roste, stále ale vidí prostor pro zlepšení.

„Největší slabinou i nadále zůstává nízká časová flexibilita a absence možnosti určit konkrétní čas doručení,“ říká marketingový ředitel CZC.cz Kamil Demuth. Podle studie APEK mezi zákazníky by si přes 60 procent z nich přálo, aby firmy nabízely večerní nebo víkendové odběry či flexibilní změnu času doručení.

Internetové obchody reagují na poptávku zákazníků a stále zvyšují počet výdejních míst. Svou síť výdejen oproti minulému roku Alza.cz či CZC.cz dokonce téměř zdvojnásobily. Alza jich má nyní čtyřicet, CZC.cz více než 60. Podle Demutha jich ale e-shop CZC.cz chce mít časem až 100.

Nové výdejny ale přidávaly všechny velké internetové obchody. Největší skok udělala Kasa.cz, která začala spolupracovat se společností DPD a kromě svých poboček Kasahouse se skladem nabídla 64 nových výdejen. „Podíl zboží vydaného na pobočkách stále roste. Po otevření nových výdejních míst jsme zaznamenali nárůst osobních odběrů o více než polovinu,“ pochvaluje si ředitelka Kasa.cz Andrea Čižmářová.

E-shopy zkameněly

Postupně se tak prolíná svět kamenných obchodů a e-shopů, jelikož klasické obchody postupně začaly spouštět i prodej přes internet. Velké e-shopy naproti tomu v některých pobočkách nabízejí kromě výdeje i řadu dalších služeb a možnost nakoupit další zboží ze skladových zásob.

Někteří internetoví hráči se kromě výdejních míst pustili také do budování dalších vlastních služeb, které běžně provozují spíše logistické firmy.

Alza.cz nedávno rozmístila v Praze a okolí první automatické výdejní boxy. Kromě toho má i vlastní dopravní službu. Tu zavedl i e-shop Kasa.cz. „Díky ní můžeme zákazníkovi dovézt zboží klidně i v osm večer, v Praze pak rozvážíme i v sobotu. Operátor se zákazníkem sjedná přesný čas,“ říká Čižmářová.

Vlastní pobočky a výdejní místa jsou však doménou hlavně největších hráčů, kteří svou síť stále rozšiřují. „Menší a střední e-shopy ale běžně také disponují jedním až dvěma výdejními místy,“ říká Vetyška.

Protože si malé e-shopy nemohou většinou pobočky dovolit, vyrostly na trhu služby, které drobným obchodníkům nabízejí vlastní síť výdejních míst. Se službami jako Zásilkovna se skoro 190 výdejními místy či Uloženka se 130 místy již spolupracuje přes šest tisíc internetových obchodů.

„Malé a střední e-shopy se tak chtějí vyrovnat velkým e-shopům, ale nikdy si nebudou moct zajistit svou vlastní síť výdejen,“ popisuje obchodní ředitel Uloženky Karel Pěnka. Menší obchody přes tyto pobočky tvoří až 40 procent ze svých tržeb. Velký zájem je o ně hlavně ve velkých městech.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru