Americký Apple včera představil plán globální spolupráce s firmou IBM. Chtějí společně dodávat zařízení a aplikace pro firemní sféru. Apple, který je nyní zaměřený hlavně na spotřebitele, sice již prodává svá zařízení i mnoha společnostem, firemní aplikace ale nenabízí.

To by mělo změnit právě partnerství s IBM, s nímž chtějí rozvíjet využití mobilních a cloudových technologií ve firemní sféře.

“Chceme přenést zákaznickou zkušenost, kterou jsme dali spotřebitelům, i do firemního sektoru. Viděli jsme zde velkou příležitost. Věděli jsme ale, že to sami nedokážeme a že potřebujeme partnera, který dobře rozumí firemnímu sektoru,” vysvětlil šéf Applu Tim Cook v rozhovoru pro americkou CNBC, proč se spojuje zrovna s IBM, které se nyní na služby firmám specializuje.

Mobilita a bezpečnost

Pro zařízení Apple by se tak nyní měly uzpůsobit cloudové služby a datová analýza IBM. Firemní zákazníci by navíc měli získat přístup ke službám zákaznické podpory AppleCare.

Podle šéfky IBM Virginie Rometty by partnerství mělo pomoci hlavně rozvoji mobilních technologií spojených s cloudovými službami ve firmách. Obě společnosti chtějí zároveň klást co největší důraz na bezpečnost a ochranu před internetovými útoky.

IBM ve spolupráci s Applem vyvine přes 100 aplikací pro firemní klientelu exkluzivně pro operační systém iOS a zařízení iPhone a iPad. Vznikne tak mobilní platforma nazvaná IBM MobileFirst, do které IBM také vloží několik tisíc svých patentů z oblasti mobilních technologií a bezpečnosti. Společnost také začne v rámci svých firemních řešení prodávat právě telefony a tablety s nakousnutým jablíčkem ve znaku.

První aplikace vzešlé ze spolupráce obou firem by se na trhu měly objevit již na podzim. Zaměřit by se měly například na potřeby firem podnikajících ve zdravotnictví, bankovnictví či telekomunikacích.

Spojenectví rivalů

Společnosti IBM a Apple byly velkými konkurenty v osmdesátých letech v době rozvoje prvních osobních počítačů. Souboj tehdy vyhrálo IBM se systémy od Microsoftu, jehož operační systémy jsou od té doby na počítačích dominantní.

IBM ale svou divizi, která vyráběla osobní počítače, odprodala čínskému Lenovu v roce 2005. Nyní se soustředí na služby pro firmy a podle výzkumné agentury Gartner bylo v roce 2013 třetím největším světovým prodejcem softwaru za prvním Microsoftem a druhým Oraclem. S Applem si tak nyní v podstatě vůbec nekonkurují. Podle šéfů obou společností do sebe Apple a IBM zapadají jako kousky skládanky.

Obě společnosti svým partnerstvím vyvinou tlak právě na Microsoft, který pod novým ředitelem Satyou Nadellou vsází také na cloudové služby.

Špatná zpráva je to také pro kanadské Blackberry, které mělo dlouhou dobu velmi dobrou pozici v mobilních technologiích pro firmy. Společnost ale začala postupně ztrácet svůj vliv. Po ohlášení partnerství začaly akcie Blackberry při poburzovním obchodování klesat.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru