Čtveřice nadšenců spustila web www.opravarna.cz, kam se mohou zaregistrovat lidé, kteří umějí něco spravit. A stejně tak ti, kteří naopak opravu potřebují. Web tak dává šanci přivýdělku komukoliv, včetně handicapovaných nebo žen na mateřské, a zároveň chrání životní prostředí před hromadami zbytečného odpadu. Informuje o tom ekologický magazín Enviweb.cz

"Naším cílem je vytvořit funkční komunitu lidí, kteří umí něco opravit. Vadilo nám totiž, že většina výrobků od mobilních telefonů až po lednice či boty je často vyráběna tak, že se krátce po uplynutí záruční doby rozbijí. Současná ekonomika nás nutí koupit nový výrobek, přestože je možné ho i opravit," shrnuje ústřední myšlenku projektu jeho mluvčí Lucie Hejzlarová.

"Zboží končí zbytečně v odpadu, a přitom Česko i naše blízké okolí je plné šikovných lidí, kteří by těmto výrobkům dokázali prodloužit život a jen nemají příležitost," pokračuje Hejzlarová. Už nyní má web registrovaných devadesát opravářů. 

Do projektu se nyní může přes připravený formulář na stránkách www.opravarna.cz během minuty zdarma zaregistrovat kdokoliv od žen na mateřské dovolené přes studenty technických oborů po nezaměstnané, handicapované či šikovné seniory.

Nebo i lidi, kteří jsou ochotni se něco nového naučit. "Internet je totiž plný návodů na opravy čehokoliv, je to mnohem jednodušší, než se nám výrobci, kteří instruktážní schémata ke svým výrobkům úmyslně tají, snaží namluvit. Formulář na www.opravarna.cz po zájemcích bude požadovat pouze základní údaje a hlavně zaškrtnutí příslušných kolonek jejich schopností. Šanci mají i profesionální opraváři, kteří například kvůli klesajícímu zájmu o opravárenství mají problém s obživou," vysvětluje Jan Charvát, autor celé myšlenky.  

Až vznikne dostatečná síť opravářů, tak chtějí tvůrci spustit plnou verzi stránek, kde bude kdokoliv moci zadáním zakázky na základě vybraných parametrů najít nejbližšího člověka ve svém okolí, který dokáže opravit to, co se mu zrovna rozbilo. Přitom za výrazně nižší cenu, než by si řekl výrobce či autorizovaný servis.

"Na podmínkách, místě a ceně za opravu se oba domluví sami," říká Jan Charvát. Zpočátku bude jak registrace, tak sjednání zakázky zcela zdarma. Do budoucna je byznys model projektu založen na tom, že registrovaní zájemci o přivýdělek dostanou skrze internet od zákazníka nabídku zakázky, a pokud ji přijmou a uskuteční, odvedou webu opravarna.cz drobný příspěvek v řádu maximálně několika desítek korun.

"Zákazníci potom mohou jejich služby ohodnotit, čímž si v rámci komunity získají prestiž a více potenciálních zákazníků, jako je tomu například na webu aukro.cz. Do budoucna projekt nabízí možnosti přímého zaměstnávání lidí se sníženou pracovní schopností," uvedl k tomu Pavel Latoň zodpovědný za marketing projektu.

Nápad je inspirován několika podobnými projekty v zahraničí,například  iFixit.com, kde fungují i celé komunity opravářů, kteří mezi sebou sdílí jak návody na opravy, tak si s opravami vypomáhají, třeba v rámci různých opravárenských setkání. Kromě možnosti přivýdělku sociálně znevýhodněných obyvatel si projekt klade za cíl také zlepšit životní prostředí a přístup lidí k němu.

Za projektem Opravarna.cz stojí čtveřice mladých lidí z oborů marketingu a PR, novinařiny, sociálních služeb a IT. Jde o jejich první vlastní start-up. Autoři projektu se chtějí po celou dobu striktně řídit pravidly sociálně zodpovědného podnikání, tedy především se chtějí snažit poskytnout výdělek sociálně znevýhodněným lidem a nadpoloviční část případného zisku chtějí investovat zpět do rozvoje podnikání.

Oprava místo vyhození

"Celý ten nápad vychází z myšlenky takzvané cirkulární ekonomiky, kdy lidé kvůli ochraně zdrojů a životního prostředí upřednostňují znovupoužití výrobků místo toho, aby je vyhodili. Dnes cirkulární ekonomiku podporuje Evropská unie, myšlenka je ale mnohem starší," vysvětluje Charvát.

Autoři projektu věří, že pro Čechy je typický spíše tento přístup než kupování nových věcí. "Jsme národem kutilů, vše si umíme opravit, vyrobit, spousta lidí má doma nářadí, malé dílny. To v zahraničí není úplně běžné. Proto věříme, že právě v Česku se tento web a způsob uvažování ujme. Šetření se zdroji je v nás zakódováno, jen jsme to kvůli plýtvavé ekonomice zaměřené na co největší spotřebu a zisk globálně působících firem jaksi zapomněli," dodává Charvát. 

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru