Společnosti Metrostav běží poslední tři měsíce, během nichž musí stihnout dokončit tunelový komplex Blanka. Soud dal firmě termín do 30. září.

Ovšem to neznamená, že se tunel otevře hned v říjnu. Kromě stavebních úprav, které zajišťuje Metrostav, se musí nainstalovat ještě veškeré technologie včetně vzduchotechniky, světelné signalizace, velínů či kamerového systému. A to má na starosti firma ČKD Praha DIZ, která v pondělí večer oznámila, že práce dokončí až v dubnu příštího roku. 

S tím se ovšem nechce smířit náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). "S otevřením tunelu Blanka počítáme během letošního podzimu," sdělil serveru IHNED.cz s tím, že se bude snažit ČKD přesvědčit, aby to zvládla co nejdříve.

Podle něj stále platí, že Metrostav musí všechno dokončit do konce září, i když je jasné, že technologie od ČKD v tu dobu ještě nebudou hotové.

Přitom dělníkům Metrostavu zbývají práce ještě na stovkách objektů. Ať už to je vytvoření parkovací plochy na Letenské pláni, oprava tramvajové trati v Troji nebo zdánlivě nedůležité osvětlení parku pod hradbami u Prašného mostu.

Ovšem bez drobností typu osvětlení parku, úpravy sadů či připojení fontány k vodovodu by se Blanka nemohla zprovoznit. Jde o požadavky městských částí či různých institucí, které daly souhlas ke stavbě s tím, že se jejich podmínky splní.

Kdyby Metrostav například zmíněný park neosvětlil, nemohl by se tunelový komplex za 36 miliard otevřít. "Osvětlení je požadavek městské části. A my potřebujeme její souhlas k tomu, abychom mohli Blanku zkolaudovat a pustit do provozu," vysvětlil serveru IHNED.cz Filip Koucký z odboru městského investora pražského magistrátu.

"Pokud bychom nesplnili nějakou podmínku, která byla ve stavebním povolení, tak někdo může říct, že nám otevření Blanky zastaví," dodal Koucký.

Mezi stavbami, které musí Metrostav do 30. září dokončit, je například oplocení sirotčince na Praze 6, kde dnes sídlí ministerstvo kultury. To vyjde na 200 tisíc korun.

Dále musí provést úpravy sadů na Letné, v Holešovicích i v Troji. Poslední jmenované vyjdou na 9 milionů.

Blanka se nebude moci otevřít ani v případě, že by nedošlo k přeložce potrubní pošty ve Svatovítské ulici za 39 tisíc. Musí se obnovit a oplotit také tenisové kurty pod hradbami, to bude stát půl milionu.

Kromě těchto drobností čekají na dělníky i dodělávky na tramvajových tratích, zřízení několika výdechů vzduchotechniky z tunelů nebo dostavba silnic.

"Technicky nejnáročnější je rozhodně dokončení Trojského mostu a obou jeho předpolí. Nejviditelnější ale asi bude otevření Letenské pláně pro její obvyklý rekreační provoz," řekl serveru IHNED.cz mluvčí Metrostavu František Polák.

Mezi aktuálně nejnákladnější dokončovací práce patří budování tramvajové trati v úseku Partyzánská – Trojská. Vyjde na 57 milionů. A například dostavba podzemních garáží na Letné bude stát ještě 48 milionů.

"K datu 30. září dokončíme skutečně všechny stavební práce, které jsou nezbytné k uvedení celého díla do provozu," slibuje mluvčí Metrostavu Polák. Celkem vyjdou závěrečné stavební práce na téměř jednu miliardu korun.

Původně se měla Blanka otevírat už v roce 2011. Termín se ale několikrát posouval. Naposledy se neoficiálně hovořilo o začátku října, tedy o období těsně před komunálními volbami. To ale vzhledem k aktuálnímu vyjádření firmy ČKD Praha DIZ vypadá nereálně.

Stejně tak neplatí ani původní částka, kterou mělo město za stavbu utratit. Nakonec se vyšplhala ze zhruba 27 až na 36 miliard korun.

Vedení města zároveň vede arbitráž s firmou Metrostav, důvodem jsou problematické faktury. Kvůli dluhům půjde Praha k rozhodčímu soudu i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Závazky ve výši stovek milionů má také vůči firmě ČKD Praha DIZ, která zajišťuje do tunelu zmíněné technologie.