Od letošního léta se dá poprvé Polsko přejet po dálnici ze severu na jih a ze západu na východ. Nepoučený řidič může být ale překvapen, že se potká až s pěti různými druhy plateb za průjezd, protože některé úseky dálnic spravují soukromé firmy, které je postavily.

Jiné úseky spadají pod firmy, které na ně mají koncesi, a jinde zase vybírá mýto přímo polské Ústřední ředitelství silnic a dálnic. To vše je dědictví poněkud chaotického způsobu stavby polských dálnic, který ale v posledních letech nabral rychlé tempo.

Navíc, mýto se většinou vybírá v hotovosti nebo z karet, takže ve špičkách se před mýtnými branami tvoří až hodinové fronty. Jen malá část osobních aut na dálnicích A2 a A4 může projet přes elektronické platební brány, protože je vybavena příslušným elektronickým zařízením.

Podle návrhu, který začalo zpracovávat polské ministerstvo infrastruktury, pod které resort dopravy patří, by se to mělo změnit. Úřad chce vypsat výběrové řízení na jednotný systém elektronického mýta pro osobní automobily, kde by se dalo platit třeba aplikací z chytrého telefonu, a vybrat vítěze v roce 2015 a celý systém spustit od roku 2017.

Jedním z hlavních cílů je právě odstranění co největšího počtu míst, kde se poplatky fyzicky vybírají. Kromě toho, že zpomalují provoz, jejich stavba a údržba stojí nemalé peníze. Vybudování jedné takové mýtné brány stojí kolem 2,5 milionu zlotých (přibližně 16 milionů Kč).

"Prvním krokem musí být zrušení překážek na některých úsecích, jako jsou právě místa výběru plateb. Potom je třeba spolu se soukromými partnery zvážit zajištění jednotného systému výběru mýta," uvedlo tiskové oddělení ministerstva na dotaz HN.

Takový plán je ovšem v rozporu s tím, jak situaci vidí – i v Česku dobře známá – rakouská firma Kapsch, která nyní v Polsku provozuje systém elektronického mýtného pro nákladní auta. "Naše smlouva ale nepředpokládá konkurenci," řekl listu Puls Biznesu Marek Cywiński, ředitel polské pobočky firmy Kapsch.

Až doposud Kapsch počítal s tím, že jeho systém, známý v Polsku jako viaTOLL, bude tak nějak automaticky využit i pro osobní automobily. Plán ministerstva vypsat nové výběrové řízení byl pro firmu překvapením. Kapsch už totiž provozuje na části dálnic A2 a A4 elektronický systém plateb viaAUTO pro osobní automobily, který by se měl letos v létě rozšiřovat.

Popularita elektronických plateb

Firma teď nabízí řidičům od 4. července na měsíc nákup zvýhodněné karty na průjezd systémem viaAUTO za sto zlotých (650 Kč), zatímco běžná cena je 185 zlotých. "Sleva má podpořit nákup zařízení pro elektronické mýtné do osobních aut. Takto vybavená auta mohou projíždět systémem viaAUTO rychleji," vysvětlila Dorota Prochowiczová z firmy Kapsch.

V systému viaTOLL pro nákladní auta je zaregistrováno na 750 tisíc vozidel, ale osobních aut je v Polsku kolem dvaceti milionů. "Tím, že otevřeme další elektronické brány, chceme zpopularizovat elektronické platby za průjezd dálnicemi," řekl listu Rzeczpospolita Jan Krynicki, tiskový mluvčí Ústředního ředitelství silnic a dálnic.

Podle studie Nadace CATI, která se zabývá infrastrukturními projekty, by systém elektronického mýtného v příštích 10 letech byl levnější než stavba nových mýtných bran. Nadace úsporu vyčíslila na 600 milionů zlotých (zhruba 3,9 miliardy korun).

Za více než rok jsou ale v Polsku parlamentní volby a i vzhledem k probíhající aféře s odposlechy je těžké předvídat, zda bude dodržen ministerstvem načrtnutý harmonogram.