Není tomu tak dávno, co se západní automobilky ve svých prodejních plánech spoléhaly hlavně na rozvíjející se trhy - nejenom Čínu, ale také na Indii, Rusko nebo na Jižní Ameriku.

Ale to, co platilo ještě před půldruhým rokem, letos neplatí.

V některých důležitých zemích, jež měly podobně jako v předchozích letech pomoci kompenzovat pokles v Evropě, odbyt roste zvolna, či dokonce slábne. S výjimkou Číny.

"Zatímco evropský trh po šestiletém poklesu letos ožívá, na některých rozvíjejících se trzích čelíme potížím," cituje agentura Reuters Jeromeho Stolla, prodejního šéfa francouzského Renaultu. Toho obzvlášť zneklidňuje situace s prodejem nových osobních aut v Rusku, Brazílii, Argentině, ale také v Turecku nebo Alžírsku.

Globálním automobilkám nyní dělá největší starosti Jižní Amerika, konkrétně Brazílie a Argentina. Prodej osobních a lehkých užitkových aut v obou těchto zemích tam během letošního ledna až května podle britské poradenské firmy LMC Automotive meziročně klesl o více než devět procent, na 1,64 milionu vozů.

Experti předpokládají, že situace se v Brazílii, představující asi 60 procent jihoamerického trhu s auty, zlepší v příštím roce, ale jisté to není. Bude záležet také na tom, zda se zmírní tempo růstu inflace, i na vývoji kurzu brazilského realu.

"Poroste-li prodej na jihoamerickém subkontinentu pomalu, či bude-li dokonce stagnovat, pak se bude dále zhoršovat využití kapacit, do jejichž výstavby výrobci investovali miliardy eur," varuje Jeff Schuster, prognostik LMC Automotive.

Podle něj hrozí, že výrobní kapacity v Brazílii budou v roce 2016 využity z necelých dvou třetin.

Nicméně německý Volkswagen, který v Brazílii drží druhou pozici za italským Fiatem, v květnu potvrdil svoji předchozí prognózu.

Podle ní prodej aut v Jižní Americe v období 2012-2018 vzroste o pětinu na 5,9 milionu.

Klamné prognózy pro Rusko

Klíčoví výrobci vkládali značné naděje také do Ruska. V roce 2008, kdy se tam prodalo skoro 2,9 milionu osobních a lehkých užitkových aut, mnozí experti předpovídali, že tento trh se co nevidět stane největším v Evropě namísto německého.

Ale hned následující rok přišla ledová sprcha. Globální finanční krize dolehla i na Rusko, kde banky skoro přestaly úvěrovat nákup aut. Jejich trh se proto následně propadl skoro o polovinu na necelého půldruhého milionu nových aut. Prodejcům, kteří loni zaznamenali meziroční pokles o 5,5 procenta, se nedaří ani letos.

Nejistý je vývoj poptávky v Indii, jejíž trh začal rychle růst v polovině minulého desetiletí, ale nyní je vzhledem k neutěšené hospodářské situaci chabý.

Automobilky se tak v Asii mohou "zahojit" jedině v Číně, kde se i letos očekává dvouciferný vzestup prodeje. Ale za předpokladu, že nenastanou problémy v bankovním sektoru, který svými půjčkami prodej aut povzbuzuje.

Francouzi chtějí zpět do Íránu

Pozornost především francouzských automobilek se nyní upírá na Írán, vůči němuž Západ zmírnil hospodářské sankce. Prodej nových osobních aut tam loni, kdy ještě působily naplno, prudce klesl na 550 tisíc ve srovnání s rekordním odbytem 1,4 milionu v roce 2011.

"Hledáme finančního partnera, který by nám pomohl obnovit naše obchody v Íránu," řekl za Renault Jerome Stoll. V úvahu jako partneři podle něj připadají především turecké peněžní ústavy.

Renault před uvalením sankcí vůči Teheránu v roce 2011 držel na íránském trhu díky spolupráci s partnery Iran Khodro a Pars Khodro značný podíl.

Oživit prodej v zemi ale hodlá také PSA Peugeot Citröen, podle kterého by mohl odbyt na tomto trhu během několika málo let přesáhnout dva miliony aut.

Oba zmínění výrobci se v současné době snaží objasnit své plány v Íránu jak americké, tak francouzské vládě.