Program Rozjedu to!, který vytvořila Nadace Terezy Maxové dětem ve spolupráci se Škoda Auto má motivovat děti z dětských domovů ke vzdělávání, osobnímu rozvoji a profesnímu růstu.

Individuální plán, který je sestavený pro každé dítě zvlášť podle jeho potřeb, zahrnuje pravidelné doučování a umožňuje každému zlepšit si prospěch.

Projekt trvá od prosince 2013 do listopadu 2014 a aktuálně je v něm zapojeno 38 dětí z dětských domovů Nymburk a Krnsko ze Středočeského kraje a Holice a Nechanice z Královéhradeckého kraje.

Děti zapojené v projektu Rozjedu to! získají také pomoc psychologa nebo mentora a cílené kariérní poradenství od speciálně proškolených vychovatelů. To jim pak umožní lepší rozhodování o dalším studiu nebo volbě profese.

"Díky tomu je možné změnit dosavadní stereotypní tendenci volby povolání mladých lidí odcházejících z dětských domovů, kteří si nejčastěji vybírají obory jako kuchař, číšník, kadeřnice a podobně," říká Terezie Sverdlinová, ředitelka Nadace Terezy Maxové dětem.

"Externí kariérní poradenství v domovech prakticky nefunguje. Děti si volí to, co je jasné, že mohou vystudovat a v čem najdou práci. Jenže že se stanete kuchařem či číšníkem ještě neznamená, že to odpovídá vaší osobnosti a bude vás to bavit," dodává Sverdlinová.

Podle údajů nadace má maturitu jen 1,2 procenta dětí z dětských domovů a jen 0,3 procenta z nich dokončí univerzitní vzdělání. 

Doučují se například jazyky 

Tato fáze projektu je pilotní, nadace by v něm ale chtěla pokračovat i nadále a zapojit do něj ještě více dětí. Kromě kariérního poradenství a pedagogické poradny je součástí také doučování předmětů podle toho, co komu ve škole nejde a v čem se potřebuje zlepšit. "Často to bývají jazyky, hlavně angličtina a němčina, ale také matematika," pokračuje Sverdlinová. 

Projekt zahrnuje možnost navštívit některá pracoviště. Děti ze zapojených dětských domovů například viděly na konci května muzeum, závod a Lean Centrum Škoda Auto v Mladé Boleslavi. 

Mladí lidé z dětských domovů mají na trhu práce podstatně horší výchozí pozici než jejich vrstevníci z úplných rodin. „Kromě nízkého vzdělání nemají mnohdy ani dostatečné informace o tom, jak a kde vlastně stabilní zaměstnání získat. Jsou tedy více ohroženi sociálně patologickými jevy, jako jsou chudoba a bezdomovectví,“ říká Ředitelka Nadace Terezy Maxové dětem.

„Děti vyrůstající bez rodinného zázemí trpí v různé míře psychickou deprivací. To způsobuje například nízké sebevědomí a problémy s komunikací a často to vyústí v horší podmínky při hledání zaměstnání. Vzniká tak začarovaný kruh, ze kterého se špatně vystupuje. Proto považujeme za důležité vytvářet dlouhodobé podpůrné prostředí pro rozvoj jejich potenciálu,“ vysvětluje Sverdlinová.

„Snažíme se přispět desítkám znevýhodněných dětí z okolí našich závodů prostřednictvím lepšího vzdělání a speciální podpory k úspěšnému vstupu do dospělého života. Je to podle nás velice efektivní a unikátní možnost, která se jim bude v dobrém vracet celý život,“ dodává Michal Kadera, vedoucí vnějších vztahů ve Škodě.

Škoda Auto není jediná firma, která se zaměřuje na pomoc dětem z dětských domovů. Síť hotelů Hilton rozběhla projekt zaměřený na pomoc právě jim a studentům odborných učilišť. Celkem 300 mladých lidí celý květen navštěvovalo v pražském Hiltonu workshopy, v nichž si mohli zkusit práci v hotelu.

"Chceme mladým lidem ukázat, že práce v pohostinství je zajímavá," říká v rozhovoru pro IHNED.cz Veronica Salvo, šéfka HR pro celou východní Evropu. Do konce roku 2014 chce Hilton zaměstnat přes milion mladých lidí po celém světě.