Spolek Činoherák Ústí v úterý v Národním divadle v Praze zahájil celonárodní veřejnou sbírku Národ sobě II.

Chce z ní získat alespoň 3,5 milionu korun pro provoz souboru a nezbytné opravy budovy bývalého kina Hraničář v centru Ústí nad Labem.

Budova by se měla stát novou domovskou scénou divadla, které chce navázat na tradici Činoherního divadla. To spěje k likvidaci.

Patronem sbírky je herec a děčínský rodák Jiří Bartoška, který v někdejším Činoherním studiu působil.

Veřejná sbírka je podle spolku nezbytná.

"Prosíme tady republiku, aby nám pomohla udržet odkaz Činoheráku do té doby, než se vrátíme do klidnějších dob a naše generace bude moci toto divadlo předat zase dál tak, jak to bylo dvaačtyřicet let zvykem," řekl na středeční tiskové konferenci v Národním divadle umělecký šéf spolku Filip Nuckolls.

Podle mluvčí Veroniky Vendlové i přes velkou vlnu solidarity peníze zatím nestačí. Činoherák Ústí získal za dva měsíce především od dárců ze severních Čech kolem 1,8 milionu korun. Sbírka je časově neomezená.

Do konce roku však spolek potřebuje na opravy budoucí domovské scény a udržení souboru tři až 3,5 milionu korun.

Podle Českého rozhlasu už drobné úpravy kina Hraničář začaly, na rozšíření jeviště či výměnu vzduchotechniky a elektroinstalace ale spolek potřebuje povolení od stavebního úřadu.

Činoherák Ústí hrál nyní tři týdny na lodi Tajemství bratří Formanů, která kotví v ústecké části Vaňov. Nyní chystá na 23. června premiéru první inscenace – Shakespearových Dvou pánů z Verony. "Každý rok chceme dělat jednu Shakespearovu inscenaci,“ dodal Nuckolls.

O prázdninách bude spolek objíždět hrady a kempy a plánuje i zájezdy. Zřejmě bude hostovat v Divadle v Celetné a Švandově divadle v Praze. Domlouvá se i Divadlo Komedie, pražský magistrát chce na projekt přispět dotací dva miliony korun.

Jiřího Bartošku coby patrona oslovil spolek právě proto, že herec v někdejším Činoherním studiu v polovině sedmdesátých let působil. Společně s dalšími herci soubor podporoval od chvíle, kdy nastala krize kolem financování.

"Považuji to za svou povinnost, protože jsme Činoherní studio zakládali a po čtyřiceti letech mi přijde jako neskutečná arogance politiky, kdy likviduje divadlo. Je to krajské, univerzitní město a v podstatě dnes nemá svůj divadelní soubor, což jsem opravdu ještě nezažil," řekl Bartoška.

Připomněl, že divadlem prošlo mnoho slavných lidí. "Ti, kdo dnes rozhodují o existenci Činoherního studia, o nich nikdo zítra nebude vědět," podotkl.

Před říjnovými volbami to podle Bartošky nebyl od místních politiků nejšťastnější marketingový tah. Lidé by si měli zvolit někoho jiného, kdo nebude rozhodovat tímto způsobem, dodal Bartoška.

Děkan Fakulty umění a designu Michal Koleček pak připomněl, že boj o ústecké divadlo je bojem za identitu. Divadlo může být zrušeno kdekoliv, varoval.

Podle rektora ústecké univerzity Reného Wokouna by se navíc ztratil jeden z výrazných prvků kulturního potenciálu města i ústeckého regionu, jež se potýká s vysokou nezaměstnaností. "Je tam i nízká vzdělanostní úroveň, nejnižší v celé ČR ze všech krajů. Kulturní sféra plnila určitou roli i pro širší zázemí nejen pro Ústí nad Labem," dodal.

Kromě sbírky budou v mnoha divadlech kasičky na symbolické příspěvky. Od 29. června se navíc bude na piazzetě Národního divadla v Praze konat týden věnovaný Činoheráku Ústí. Původní Činoherní divadlo spěje k likvidaci od březnového rozhodnutí zastupitelstva, které zřídilo novou příspěvkovou organizaci Činoherní studio města Ústí nad Labem. Město chce postavit zcela nový soubor.